اگر انسان، یک ماه تمام مراقب اعضا و جوارح جسمانی و نفسانی و عقلی و ملکوتیش باشد، به ملکه تقوا دست مییابد و «مصونیت» پیدا می کند: و واعدنا موسی ثلاثین لیله.
به گزارش شبکه ایران آنچه میخوانید گزیده ای از سخنان آیت الله شیخ مجتبی تهرانی در اولین جلسه از جلسات سی شبه ماه مبارک رمضان است که در سالهای پیش ایراد کرده بودند. جلسات امسال نیز هر شب از ساعت 21 در خیابان ایران، پایینتر از کوچه شهید مهدوی پور، دبیرستان نور برگزار میشود:
روایتها و دعاهای موجود نشان میدهد که ماه مبارک رمضان، ماه دیدار با دلدار و نه تنها صرف دیدار، که خلوت با یار است و بهترین کار در این شهر و در این ماه، رعایت آداب خلوت با یار است.
ادب اول، «فراغت وقت» و ادب دوم، «فراغت قلب» است و اینکه زمان را برای او خالی کنی و جز به یار به چیز دیگر و کس دیگر نیندیشی و کس دیگری جز او در دلت نباشد، همان گونه که گفتهاند زمانی را برای نماز اختصاص بده که در آن زمان، اگر دنیا و مافیها را به تو بدهند برایت فرق نکند.
از امام صادق «ع» نقل شده است که: «فی التورات مکتوب: یابن آدم! تفرق لعبادتی؛ املا قلبک غنی و لا اکلک علی طلبک و علی ان اسد فاقتک و املا قلبک خوفا منی.» در تورات نوشته شده است که خداوند فرمود: ای فرزند آدم! فارغ کن وقتت را و قلبت را برای عبادت من، تا:
?- دلت را از بی نیازی پر کنم و نگذارم محتاج هیچ کسی بشوی؛
?- تو را به خواسته های نفسانیت وا نمی گذارم تا اسیر آنها بشوی؛
?- بر خودم واجب می دانم که راه نیازمندیهایت را ببندم و هر حاجتی و کاری که داشته باشی خودم برایت انجام میدهم؛
?- قلبت را از خوف خودم سر شار می کنم تا از هیچ کس و هیچ چیز دیگر ترسی نداشته باشی. (راستی خجالت دارد که خداوند بفرماید من خدمتگار تو می شوم تا نیازهایت را رفع کنم و ما همچنان رو به سوی دیگران داشته باشیم و حاجاتمان را از غیر او بخواهیم یا در وقت حضور ، حواسمان به کسی جز محبوب باشد)!
در روایت دیگری از پیامبر اکرم «ص» است که خداوند متعال در هر شب از ماه مبارک رمضان خودش -بی واسطه منادی- سه بار ندا می کند که: هل من سائل فاعطیه ؟ هل من تائب فاتوب الیه ؟ هل من مستغفر فاغفر الیه؟ ( آیا کسی هست که تقاضایی از من کند تا خواسته اش را به او هدیه بدهم؟ آیا توبه کننده ای هست تا پشیمانیش را بپذیرم ؟ آیا کسی هست که از من مغفرت بخواهد تا بیامرزمش؟)
در پایان خطبه معروف شعبانیه پیامبر خدا «ص»، حضرت علی «ع» بلند میشود و میایستد و از رسول خدا میپرسد : ما افضل الاعمال فی هذا الشهر؟ (بهترین اعمال در این ماه چیست؟) و پیامبر میفرماید: الورع من محارم الله: تقوا و پرهیز از محرمات الهی.
تقوا محصول ایمان مستمر و عمل مکرر است. عمل، در صورت تکرار به «ملکه » و عادت تبدیل می شود که سختی انجام آن از بین می رود و در روح رسوخ می کند و انجام آن آسان و راحت می شود. اما برای اینکه عملی به ملکه تبدیل شود چه مقدار تکرار لازم است باید گفت این تکرار، عددی نیست که گفته شود ?? بار یا ?? بار یا بیشتر و کمتر؛ بلکه بر اساس آنچه در آیات قرآن هم آمده است تکرار عددی نیست بلکه تکرار زمانی است و زمان آن هم یک ماه و ?? روز است: شهر رمضان .... لعلکم تتقون.
در حقیقت اگر انسان، یک ماه تمام مراقب اعضا و جوارح جسمانی و نفسانی و عقلی و ملکوتیش باشد، به ملکه تقوا دست مییابد و «مصونیت» پیدا می کند: و واعدنا موسی ثلاثین لیله. البته اگر انسان بخواهد محکم کاری کند به گونهای که دیگر این ملکه عمیقا در روح و قلبش نفوذکند باید ?? روز به این مقدار اضافه کند : و اتممناها بعشر. این همان چله ای است که اهل معرفت از آن سخن می گویند و در احادیث مکرر هم آمده است که اگر کسی چهل روز اعمال خود را برای خداوند متعال خالص کند، چشمه های حکمت از قلبش به زبانش جاری می شود: و تمت میقات ربه اربعین لیله.
احمدی نژاد در مراسم تست نخستین اقیانوسپیما:
ملت ایران دیگر از هیچ تهدید و تحریمی هراس ندارد
خبرگزاری فارس: رئیس جمهور اثرات تحریمها را در ایران ناچیز دانست و گفت: ملت ایران دیگر از هیچ تهدید و تحریمی هراس ندارد و هیچکس جرأت حتی اشاره کردن به سوی این ملت را ندارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمود احمدینژاد پیش از ظهر امروز در مراسم تست دریانوردی نخستین اقیانوسپیما و آبدهی دومین فروند اقیانوسپیمای ساخت داخل، با اشاره به اینکه قرارداد ساخت کشتی اقیانوس پیمای ایران ـ اراک در سال 80 بسته شده است و در سال 82 مراحل ساخت آن آغاز شده بیان داشت: قسمت اعظم و مهم ساخت این شناور در دو سال گذشته تا کنون و با شدت گرفتن تحریمها محقق شده است.
وی ادامه داد: با ساخت این فروند کشتی رویای دیرین ملت ایران، متخصصان و صنعتگران صنایع دریایی به حقیقت پیوست.
رئیس جمهور با اشاره به تأمین مواد اولیه و برخوردار شدن کشور از سایر تکنولوژیها و دانشهای مورد نیاز برای ساخت شناورهای اقیانوسپیما یادآور شد: ایران موفق به استخراج سنگ آهن مخصوص صنایع دریایی با گراید بالا تا تولید و وسایل مورد نیاز، مونتاژ و طراحی در داخل شده است و این امر دارای معانی بزرگی است که به صورت کشتی و یا اقیانوسپیما نمود پیدا کرده است. احمدینژاد با توجه به رتبههای برتر ایران در حوزههایی همانند بیوتکنولوژی، نانو، هوافضا، هستهای، دفاعی و سایر حوزهها در دنیا ادامه داد: اکنون حضور ملت ایران در عرصه و حوزه کشتیسازی دنیا نیز با ساخت اقیانوسپیمای ایران ـ اراک به تصویب رسیده و این امر منعکس کننده تلاش، همت و خداجویی جوانان ایران اسلامی است.
وی همچنین ضمن مقایسه روند تولیدات در بخش صنایع و به ویژه صنعت دریایی حال حاضر با دوران پیش از انقلاب اظهار داشت: در 30 سال قبل وقتی که از اساتید و مراجع ذیربط پرسیده میشد که ایران چه وقت توانایی ساخت یک قایق را دارد آنها به ناچار و با دلسردی و یأس جواب میدادند محقق شدن امر مذکور نیازمند گذر سالهای خیلی دور است.
احمدینژاد همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اثرات تحریمها را در ایران ناچیز دانست و گفت: ملت ایران دیگر از هیچ تهدید و تحریمی هراس ندارد و هیچکس جرأت حتی اشاره کردن به سوی این ملت را ندارد.
کشتی کانتینردار اقیانوس پیمای ایران ـ اراک با مشخصات 187متر طول، 30 متر عرض، 17 متر ارتفاع، 10 متر خط آبخور طراحی و با توانایی بارگیری 2 هزار و 200 T.E.U کانتینر و سرعت گیری معادل 21 گره دریایی ساعاتی پیش با حضور رئیس جمهور، وزیر صنایع و معادن و مسئولان اداری هرمزگان در راستای تست دریانوردی سفر 24 ساعته خود را به آبهای نیلگون خلیج فارس آغاز کردند.
همچنین در مراسم مذکور کشتی ایران ـ شهرکرد با مشخصات تقریبی فوق در مجتمع کشتیسازی و فراساحل بندرعباس (ایزایکو) توسط شرکت وابسته این مجتمع بحرسازی گسترش هرمز نیز آب دهی شد.
اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.
انتهای پیام/ش10
دکتر حسن رحیمپور ازغدی
متدینین سکولار هر جا توان داشتند جامعه را به دنیامحوری سوق دادند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به پدیده متدینین سکولار طی یکصد سال اخیر اشاره کرد و گفت: زمانی 2 دسته انسان وجود داشت، یک عده متدین بودند و میخواستند مبنای نظام اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زندگیاشان را دین قرار دهند، اما دسته دیگر سکولار بودند و میخواستند بر اساس مولفههای دنیوی کار کنند که اگر چنین باشد، تکلیف مشخص است اما آن چه در 100 سال اخیر به وجود آمده است، پدیدهای با عنوان متدین سکولار با رفتار و ظاهر دینی و مذهبی اما ساختار فکری غیردینی و سکولار است.
دکتر حسن رحیمپور ازغدی که در مراسم اختتامیه اختتامیه سیزدهمین همایش هماندیشی فرهنگیان بسیجی در مشهد سخن میگفت، افزود: برخی جناحهای سیاسی و اشخاص آلوده به تفکر و فرهنگ سکولاریسم با ظاهر دینی تلاش میکنند این امر را در جامعه نهادینه کنند که افراد میتوانند متدین باشند ولی ضرورتی برای ایجاد نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و آموزش و پرورش مبتنی بر مبانی دینی وجود ندارد.
وی ادامه داد: این دسته افراد بر این باورند که کشور را باید مبتنی بر دنیا محوری و نه دین محوری و عنایت به مسائل دینی ساخت و یا آن را اداره کرد.
او اضافه کرد: بخشی از دعواهای سیاسی در کشور از تعصب و دنیامحوری افراد و جریانها نشأت می گیرد.
وی گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب و در دهه 60، نظام جمهوری اسلامی با جریانهای سکولار که با عملیات مسلحانه در صدد ضربه زدن به آرمانهای انقلاب و نظام بودند، برخورد کرد.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: دعوای میان متدین دیندار و متدین سکولار که از 20 سال گذشته آغاز شده، همچنان ادامه دارد و متدینین سکولار به عناوین مختلف در صدد ترویج این سری افکار در جامعه هستند و باید برابر ترفندها و القائات منفی آنان هوشیار بود.
او بیان کرد: برخی جناحهای سیاسی آلوده به این تفکر در کشور با ظاهر دیندار طی 30 سال گذشته هرجا توان داشتند و امکان برای آنان به وجود آمد، سعی کردند شئون جامعه بهخصوص در بخشهای تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش و اقتصاد و خانواده را به این سمت سوق دهند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: اشخاصی که طی دهه گذشته بر اساس قانون اساسی، مسئولیتهایی را در کشور بر عهده گرفتند و بر ما حاکم شدند، هم اکنون تحت تأثیر استحاله فکری دشمنان قرار گرفتند.
رحیمپور ازغدی گفت: این دسته افراد حتی طی سالهای نخستین انقلاب و دفاع مقدس فداکاریهای بسیاری برای دفاع از سرحدات کشور برابر معاندان انجام داده و با گروههای منحرف مقابله و یا علیه آنان بیانیه صادر میکردند.
این استاد دانشگاه گفت: بعضی از همین افراد ریشاشان از ما بلندتر و سابقه جبههاشان بیشتر بود، 20 سال قبل، آنها از ما حزباللهیتر بودند و همیشه به دین ما و حزباللهی بودن ما شک داشتند، اما بعدها در نقد قرآن مقاله نوشتند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در جامعه ما هستند کسانی که به ظاهر مذهبیاند و ریش و انگشتر عقیق دارند اما ساختار فکریاشان کاملاً سکولار است.
او ادامه داد: کسانی که در همین مملکت با همین قانون اساسی مدتها بر ما حاکم بودند، 30 سال پیش خودشان علیه این جریانها مقاله مینوشتند و در صف امام و انقلاب بودند. این در حالی است که هماکنون که در آستانه دهه چهارم انقلاب که دهه عدالت و پیشرفت هستیم، این اشخاص گفتههایی را بیان میکنند که 30 سال قبل با آن مبارزه میکردند.
رحیمپور ازغدی همچنین با اشاره به دوران جنگ اظهار کرد: زمان جنگ هم این مسائل را داشتیم و گاه کسانی که گمان میکردیم، ترس بسیاری داشتند، اما بعضی دیگر که برایمان جای سؤال داشت چرا به جبهه آمدهاند، بسیار محکم ایستادگی کردند.
وی ادامه داد: در 150 سال اخیر بر اساس دینشناسی غربی نوع مسلمانی مدرن به وجود آمده که بر اساس آن، افراد به حداقلی کردن دین با شعار حفظ قداست دین میپردازند. در دهه 60 ما ظاهراً با سکولارها خداحافظی کردیم، اما در حقیقت دعوای بین سکولارها و متدینها همچنان ادامه دارد.
وی افزود: آموزش و پرورش سکولار یک حیوان متمدن و آموزش و پرورش دینی یک انسان واقعی تربیت میکند.
این استاد دانشگاه درباره تعلیم و تربیت نیز اظهار کرد: مخاطب آموزش و پرورش انسان است و ما در پاسخ به این سؤال که انسان کیست و چه کسی باید باشد دقت بسیاری باید بکنیم؛ زیرا تفاوت در نظامهای آموزش و پرورش سکولار و دینی از تفاوت در پاسخ به همین سوالها ناشی میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با تأکید بر این که آموزش و پرورش سکولار تنها 50 یا 60 سال آینده افراد را میبیند اما آموزش و پرورش دینی باید دنیا و آخرت را با هم مد نظر قرار دهد، گفت: عدهای انسان را به اسم آنالیز علمی با چاقوی بنیادگرایی تجربی تکه تکه کردند و هر کدام از اجزای احساس، عقل و... را به یک سو فرستادند و به طور افراطی از آن جانبگرایی میکنند.
رحیمپور ازغدی درباره انسانشناسی نیز گفت: بعضی انسانشناسی دینی را در مقابل انسانشناسی عقلی قرار دادند اما باید بدانند که انسان یک بخش فیزیکی دارد و یک بخش متافیزیکی که هیچ کدام را نباید تحقیر کرد؛ زیرا هر کدام جایگاه خاص خود را دارد و تقابل فیزیک و متافیزیک نوعی تفکر سکولار است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین عدهای تعریف نیوتنی ابداع کردهاند و به مبارزه با متافیزیک به اسم خرافهستیزی میپردازند؛ اینها به حاشیهرفتن دین را تعقل مدرن مینامند و متأسفانه بعضی از جناحهای سیاسی ما نیز به این تفکر آلوده شده و در این 30 ساله هم هر کجا توانستهاند تلاش کردند افکار را به این سمت هدایت کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این امر که گاه این افراد قصد خیر داشتهاند نیز تأکید و اظهار کرد: بهرغم این قصد خیر و این امر که این افراد گمان میکردند پیشرفت برابر است با غربی و سکولار شدن میدانیم که این تفکر اشتباه بود.
منبع:اقتدارملی
رهبر معظم انقلاب در دیدار بشار اسد:
تیغ امریکا در منطقه روز به روز کندتر شده است
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تمرکز دولتهای استکباری برای شکستن خط مقاومت در منطقه و تضعیف ارتباط جبهه ایستادگی افزودند: این تلاشها تاکنون به نتیجه نرسیده و تیغ آمریکا در منطقه روز به روز کندتر شده است.
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه و هیأت همراه، شرایط کنونی منطقه خاورمیانه را به نفع جبهه مقاومت و ایستادگی، و به ضرر امریکا و همراهان سیاستهای امریکا دانستند و تأکید کردند: جبهه ایستادگی باید با استفاده از این فرصت بزرگ، روابط و همکاریهای خود را هرچه بیشتر تقویت کنند.
ایشان مظهر مقاومت در منطقه را اتحاد ایران و سوریه دانستند و خاطرنشان کردند: نتیجه این اتحاد و تأثیر آن در قضایای فلسطین، لبنان، و عراق و همچنین در کل منطقه کاملاً مشخص است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تمرکز دولتهای استکباری برای شکستن خط مقاومت در منطقه و تضعیف ارتباط جبهه ایستادگی افزودند: این تلاشها تاکنون به نتیجه نرسیده و تیغ امریکا در منطقه روز به روز کندتر شده است.
حضرت آیتالله خامنهای با یادآوری مشکلات کنونی امریکا در عراق و محقق نشدن اهداف امریکا خاطرنشان کردند: رژیم صهیونیستی نیز با وجود هیاهوهای تبلیغاتی، با مشکلات داخلی زیادی مواجه شده و واقعاً رو به ضعف است.
ایشان رویکرد جدید امریکا در منطقه را ناشی از همین وضعیت ضعیف کنونی ارزیابی کردند و افزودند: این رویکرد به دلیل تفاوت جوهری رئیس جمهور کنونی امریکا با رؤسای جمهور قبلی نیست زیرا هر فرد دیگری هم که جای او بود، نمی توانست سیاست دیگری را در منطقه پیش بگیرد.
رهبر انقلاب اسلامی زمینه های همکاری میان سوریه و ایران را گسترده خواندند و با تأکید بر لزوم استفاده بیش از پیش از ظرفیت های فراوان، خاطرنشان کردند: مهمترین ویژگی سوریه در میان کشورهای عربی، ایستادگی و مقاومت سوریه است و دشمنی های امریکا و دیگر قدرتهای مستکبر با سوریه نیز به همین علت است.
حضرت آیتالله خامنهای با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حافظ اسد تأکید کردند: جایگاه ممتاز سوریه در منطقه نتیجه تلاشها و مواضع مستقل آن مرحوم است که آقای بشار اسد نیز بخوبی همان راه را ادامه میدهد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأیید پیشنهاد رئیس جمهور سوریه برای تشکیل یک اتحاد میان چهار کشور ایران، سوریه، ترکیه و عراق افزودند: ارتباط های کنونی سوریه با عراق اقدام بسیار مثبتی است و باید به دولت این کشور برای حل مشکلات کمک کرد.
در این دیدار که احمدی نژاد رئیس جمهور نیز حضور داشت، بشار اسد رئیس جمهور سوریه، ضمن تأکید بر روابط راهبردی تهران - دمشق، شرایط عمومی منطقه را بنفع جبهه مقاومت و ایستادگی ارزیابی کرد و گفت: دولتهای غربی بویژه امریکا دارای مشکلات فراوانی در داخل خود و همچنین در منطقه هستند و تاکنون نتوانستهاند به هیچ دستاوردی در منطقه و حتی در لبنان برسند.
وی افزود: در چنین شرایطی همکاری و اتحاد چهار کشور ایران، سوریه، عراق و ترکیه به نفع منطقه خواهد بود.
رئیس جمهور سوریه با اشاره به سفر نخست وزیر عراق به دمشق، بر آمادگی سوریه برای همکاری با عراق تأکید و خاطرنشان کرد: بیگانگان و برخی کشورهای منطقه بدنبال ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی در عراق هستند که باید با کمک به دولت این کشور مانع از این اقدام شد.
آقای بشار اسد همچنین رأی بالای مردم ایران به آقای احمدی نژاد و انتخاب مجدد وی را موجب تقویت بیش از پیش جبهه مقاومت در منطقه دانست و تأکید کرد: شکست تلاشهای برخی دولتهای غربی در قضایای اخیر پس از انتخابات ایران، درس بزرگی برای آنها بود و با رأی مردم به آقای احمدی نژاد، متوجه شدند، مردم ایران به دنبال خط امام خمینی (ره) و مقاومت و ایستادگی هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه و هیأت همراه، شرایط کنونی منطقه خاورمیانه را به نفع جبهه مقاومت و ایستادگی، و به ضرر امریکا و همراهان سیاستهای امریکا دانستند و تأکید کردند: جبهه ایستادگی باید با استفاده از این فرصت بزرگ، روابط و همکاریهای خود را هرچه بیشتر تقویت کنند.
ایشان مظهر مقاومت در منطقه را اتحاد ایران و سوریه دانستند و خاطرنشان کردند: نتیجه این اتحاد و تأثیر آن در قضایای فلسطین، لبنان، و عراق و همچنین در کل منطقه کاملاً مشخص است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تمرکز دولتهای استکباری برای شکستن خط مقاومت در منطقه و تضعیف ارتباط جبهه ایستادگی افزودند: این تلاشها تاکنون به نتیجه نرسیده و تیغ امریکا در منطقه روز به روز کندتر شده است.
حضرت آیتالله خامنهای با یادآوری مشکلات کنونی امریکا در عراق و محقق نشدن اهداف امریکا خاطرنشان کردند: رژیم صهیونیستی نیز با وجود هیاهوهای تبلیغاتی، با مشکلات داخلی زیادی مواجه شده و واقعاً رو به ضعف است.
ایشان رویکرد جدید امریکا در منطقه را ناشی از همین وضعیت ضعیف کنونی ارزیابی کردند و افزودند: این رویکرد به دلیل تفاوت جوهری رئیس جمهور کنونی امریکا با رؤسای جمهور قبلی نیست زیرا هر فرد دیگری هم که جای او بود، نمی توانست سیاست دیگری را در منطقه پیش بگیرد.
رهبر انقلاب اسلامی زمینه های همکاری میان سوریه و ایران را گسترده خواندند و با تأکید بر لزوم استفاده بیش از پیش از ظرفیت های فراوان، خاطرنشان کردند: مهمترین ویژگی سوریه در میان کشورهای عربی، ایستادگی و مقاومت سوریه است و دشمنی های امریکا و دیگر قدرتهای مستکبر با سوریه نیز به همین علت است.
حضرت آیتالله خامنهای با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حافظ اسد تأکید کردند: جایگاه ممتاز سوریه در منطقه نتیجه تلاشها و مواضع مستقل آن مرحوم است که آقای بشار اسد نیز بخوبی همان راه را ادامه میدهد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأیید پیشنهاد رئیس جمهور سوریه برای تشکیل یک اتحاد میان چهار کشور ایران، سوریه، ترکیه و عراق افزودند: ارتباط های کنونی سوریه با عراق اقدام بسیار مثبتی است و باید به دولت این کشور برای حل مشکلات کمک کرد.
در این دیدار که احمدی نژاد رئیس جمهور نیز حضور داشت، بشار اسد رئیس جمهور سوریه، ضمن تأکید بر روابط راهبردی تهران - دمشق، شرایط عمومی منطقه را بنفع جبهه مقاومت و ایستادگی ارزیابی کرد و گفت: دولتهای غربی بویژه امریکا دارای مشکلات فراوانی در داخل خود و همچنین در منطقه هستند و تاکنون نتوانستهاند به هیچ دستاوردی در منطقه و حتی در لبنان برسند.
وی افزود: در چنین شرایطی همکاری و اتحاد چهار کشور ایران، سوریه، عراق و ترکیه به نفع منطقه خواهد بود.
رئیس جمهور سوریه با اشاره به سفر نخست وزیر عراق به دمشق، بر آمادگی سوریه برای همکاری با عراق تأکید و خاطرنشان کرد: بیگانگان و برخی کشورهای منطقه بدنبال ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی در عراق هستند که باید با کمک به دولت این کشور مانع از این اقدام شد.
آقای بشار اسد همچنین رأی بالای مردم ایران به آقای احمدی نژاد و انتخاب مجدد وی را موجب تقویت بیش از پیش جبهه مقاومت در منطقه دانست و تأکید کرد: شکست تلاشهای برخی دولتهای غربی در قضایای اخیر پس از انتخابات ایران، درس بزرگی برای آنها بود و با رأی مردم به آقای احمدی نژاد، متوجه شدند، مردم ایران به دنبال خط امام خمینی (ره) و مقاومت و ایستادگی هستند.
منبع: خبرگزاری فارس
رئیس سازمان وظیفه عمومی تشریح کرد
زمان و نحوه اجرای معافیتهای جدید سربازی
* سردار سرتیپ زادهکمند: اجرای تمام موارد معافیتهای سربازی زودتر از سال 90 امکان ندارد
* پسر خانوادهای که سه فرزند دختر داشته باشند معافند
* مشمولانی که یک فرزند معلول داشته باشند یا با معلولان جسمی حرکتی ازدواج کنند ابتدا معاف موقت و با استمرار ازدواج تا پنج سال به طور دائم میشوند
* مهلت دانشجویان مشمول برای خاتمه تحصیل از کاردانی تا دکترای پزشکی بین 3 تا 8 سال است و حتی اگر ضوابط دانشگاه اجازه ادامه تحصیل بدهد، ملاک نظام وظیفه مهلتهای تعیین شده خواهد بود
گروه حوادث ـ رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی از اجرایی شدن برخی بندهای طرح جدید این سازمان درباره معافیتهای سربازی و دیگر موارد آن از سال 89 خبر داد.
سردار سرتیپزاده کمند در جمع خبرنگاران با بیان این که هر یک از مصوبات این طرح به زمان طولانی برای تصویب نیاز دارد، افزود: در صورتی که در روند بررسی مصوبات در مجلس، شورای نگهبان، دولت و پس از آن ستاد نیروهای مسلح مشکل خاصی به وجود نیاید؛ تمام موارد در سال 1390 اجرایی خواهد شد.وی افزود: به استناد ماده 44 این قانون، یکی از فرزندان ذکور مادران سرپرست خانوار (فاقد همسر) تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی از انجام خدمت دوره ضرورت معاف است.
براساس این ماده مشمولانی که حداقل یک فرزند معلول داشته باشند نیز از انجام خدمت دوره ضرورت معاف میشوند.وی افزود: پسر خانوادههایی که سه فرزند دختر یا بیشتر داشته باشند هم از انجام خدمت دوره ضرورت معافند.همچنین مشمولانی که با معلولان دارای معلولیت جسمی حرکتی ازدواج کنند به صورت موقت از انجام خدمت دوره ضرورت معاف خواهند شد و پس از گذشت پنج سال از استمرار ازدواج آنان معافیت موقت به دائم تبدیل میشود.
رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی درخصوص شرایط معافیت کفالت گفت: براساس ماده 32 این قانون مشمولان یگانه فرزند ذکور مراقب یا نگهدارنده پدر نیازمند مراقبت که قادر به اداره امور خود نباشد، یگانه مراقب یا نگهدارنده مادر فاقدشوهر، تنها برادر تنی سرپرست خواهر فاقد پدر، همسر و فرزند ذکور غیرمحجور، تنها برادر سرپرست برادر بزرگ نیازمند مراقبت و فاقد پدر و همسر و فرزند ذکور غیرمحجور و فاقد شغل، یگانه سرپرست برادر کمتر از 18 سال تمام و یگانه نوه ذکور مراقب یا نگهدارنده جد فاقد فرزند یا جده فاقد شوهر یا فرزند، از خدمت دوره سربازی معاف میشوند.سرتیپ زاده کمند افزود: بر اساس همین ماده، مشمولی که همسرش فوت کرده و از او دارای فرزند صغیر بوده مادامی که ازدواج مجدد نکرده از خدمت سربازی معاف است.
وی گفت: از چند برادر واجد شرایط اعزام به خدمت سربازی در صورت اعزام یکی از برادران به خدمت، برادر دیگر میتواند تا اتمام خدمت او از تعویق
اعزام استفاده کند.از خانوادهای هم که دو برادر خدمت سربازی انجام داده باشند یکی از فرزندان از انجام خدمت دوره ضرورت معاف است.
سرتیپ زادهکمند توصیه کرد: هر جوانی که به سن 18 سال تمام (سن مشمولیت) میرسد؛ اعم از اینکه تحصیل میکند یا ترک تحصیل کرده، لازم است برای آشنایی با آخرین ضوابط و مقررات نظام وظیفه، دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را تهیه و مطالعه نماید و همچنین برای کسب آخرین اطلاعات به پایگاه اینترنتی www.police.ir مراجعه کند.
معافیت تحصیلی دانشجویان تمدید نمیشود
رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی همچنین گفت: مهلت دانشجویان مشمول خدمت سربازی برای تحصیل بسته به مقطع تحصیلی بین سه تا 8 سال است و جز با نظر کمیسیون مربوط در دانشگاهها، تمدید نخواهد شد.به گفته وی، براساس قانون موجود، مهلت دانشجویان مشمول برای دانشجویان دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته سه سال، کارشناسی پیوسته شش سال، کارشناسی ارشد ناپیوسته سه سال، کارشناسی ارشد پیوسته هشت سال، دکترای ناپیوسته پنج سال و دکترای پزشکی پیوسته هشت سال است.حال آنکه اجازه داده میشود در موارد خاص، با تأکید کمیسیون مربوط در دانشگاهها فقط یک ترم به دورههایی که مهلت آنها سه سال است و دو ترم به بقیه دورهها اضافه شود.
سرتیپ زاده کمند افزود: اگر دانشجویی نتواند در زمانبندی تعیین شده، تحصیلاتش را به پایان برساند، مشمول غایب شناخته و احکام مربوط به مشمول غایب دربارهاش اجرا میشود.
وی گفت: ممکن است از دید ضوابط دانشگاه، دانشجویی به دلیل مرخصیهای تحصیلی و یا مشروط شدن، بتواند بیشتر از این مدت در یک مقطع تحصیل کند، اما از نظر وظیفه عمومی ملاک، مهلتهای تعیین شده است که دانشجویان باید به این مهم توجه کنند.رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی تصریح کرد: بر اساس قانون موجود، دانشجویان اخراجی و انصرافی مجاز به ادامه تحصیل نیستند و اگر دانشگاهی به اشتباه از دانشجویان ثبت نام کند معافیت تحصیلی برای دانشجو صادر نخواهد شد و همچون مشمول غایب با وی برخورد میشود.
سرتیپ زاده کمند افزود: ظرفیت جدید پذیرش مشمول در نیروهای مسلح ایجاد شده است و مشمولانی که تقاضای اعزام زودتر از موعد را داشته باشند میتوانند به ردههای وظیفه عمومی استانهای محل سکونت مراجعه کنند تا به خدمت اعزام شوند.رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی در خصوص درخواست معافیتهای کفالت گفت: هر درخواست معافیت کفالت که با قانون وظیفه عمومی مغایرت داشته باشد، صادر نخواهد شد و بهتر است، متقاضیان فاقد شرایط اینگونه معافیتها،پافشاری نکنند.
<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Tahoma; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; text-align:right; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:16.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt;} div.Section1 {page:Section1;} -->
خط امام و مؤلفه های آن/1
بررسی تطبیقی رفتار موسوی و جریان موسوم به خط امام با مواضع امام(ره)
1-تاریخ یک مفهوم:
مفهوم خط امام برای اولین بار به صورت گسترده در جریان تسخیر لانه جاسوسی از سوی جمعی از دانشجویان مطرح شد. مسلماً پیش از آن تاریخ، از امام و راه و اندیشه و سیره ایشان سخن گفته می شد اما این عنوان به صورتی گسترده به کار برده نمی شد. در جریان تسخیر لانه جاسوسی، این مفهوم وارد ادبیات سیاسی ما شد. اگر به اسناد و مدارکی که از دانشجویان پیرو خط امام به جامانده مراجعه کنید، ملاحظه خواهید کرد که حداکثر مقصودی که هسته مرکزی آنها از این مفهوم (خط امام) داشتند، چیزی بیشتر از این نبود که امریکا را در عرصه سیاست خارجی به عنوان دشمن اصلی تلقی کنند و حساب پیروی از امام را از وابستگی به احزاب (حتی احزاب حزب اللهی آن زمان یعنی حزب جمهوری اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب) جدا کنند، بی آنکه برای این "داعیه استقلال خواهی" توجیه نظری مشخص و شفافی ارائه دهند. از این رو، خط امام در اولین معنا و برداشت از آن، بیشتر، مفهومی در حوزه سیاست خارجی بود؛ ظاهراً این جماعت، ذهنیت چندان واضح و مشخصی از مبانی فلسفی خط امام، مبانی اعتقادی خط امام و ایده های های امام در حوزه فرهنگ یا سیاست داخلی نداشتند. گفتار دانشجویان خط امام در آن زمان بیشتر در حوزه سیاست خارجی متمرکز بود.
برداشت آنها از مناسبات جهانی نیز برداشت بسیط و ساده ای بود، به عنوان مثال نه نظریه ای راجع به مناسبات جهانی داشتند، ونه کتاب، یا بیانیهای را می توان اکنون ارائه داد که هسته مرکزی دانشجویان پیرو خط امام مثل آقایان اصغرزاده، میردامادی و... (که نسبت به کل دانشجویان خط امام در اقلیت بودند) و رهبر ایشان آقای خوئینیها در این زمینه ها نوشته باشند یا منظور خود را از دشمن اصلی انقلاب یا سازو کار فعالیت آن در داخل کشور تبیین کرده باشند. مفهوم مبارزه با امریکا به شکل بسیار ساده و غیر شفافی برای ایشان مطرح بود. (بگذریم از آنکه برخی از آنها تمایلاتی هم به جریانهای التقاطی و منورالفکر داشتند، کما اینکه آقایان بنی صدر، پیمان، حبیبی و مجتهد شبستری علاوه بر آیتالله خامنهای گروهی از شخصیتها بودند که به عنوان مشاور برای خود برگزیده بودند. حضرت آیتالله خامنهای را هم امام به این عنوان که حال که آقای مطهری نیست ایشان باشند، به آنها توصیه کرده یا تأیید کرده بودند؛ این مطلب اکنون در صحیفه امام مذکور است.)
خط امام در این قرائت، چندان مفهوم پر مایهای نبود، لذا چرخشهایی چنین شگفت در کارنامه سیاسی برخی از دانشجویان مزبور نباید هم چندان شگفت جلوه کند. بدین ترتیب، اولین روایت از خط امام در پاییز سال 58 در جامعه ما مطرح شد.
اما دومین روایت، یا دومین معنای خط امام! از تابستان 59 روی کار آمدن دولت شهید رجایی، نقطه عطف بود برای چالشی در درون نظام که در آن طرفداران آیتالله خامنهای، شهید رجایی، شهید بهشتی، آقای هاشمی و دیگر شخصیتهایی که طرفدار امام محسوب می شدند از یک طرف و آقای بنیصدر و احزابش که اطراف او را گرفته بودند مثل نهضت آزادی، مجاهدین خلق، جبهه ملی، حزب ملت ایران و... از جانب دیگر، در مقابل هم صف آرایی کرده بودند. در این مقطع بود که خود را با روایت دوم از خط امام یا دومین کاربرد آن روبرو می دیدیم. در این مقطع، خط امام تابلویی بود برای مجموعه ای از نیروها که مقابل بنی صدر ومؤتلفین وی صف آرایی کرده بودند. با این حال، این عنوان هم عنوانی بی بدیل نبود. مثلاً اگر به روزنامه های سال 59 مراجعه کنید، مشاهده می کنید که هواداران امام منحصراً از عنوان خط امام استفاده نمی کردند. عناوین دیگری مثل مکتبی و حزباللهی هم در آن ایام برای مشخص کردن این طیف، کاربرد داشت، لذا عنوان این سنخ سیاسی- اجتماعی فقط خط امام نبود. این چالش ادامه داشت تا بهار سال 60 که مجاهدین خلق علیه نظام اعلام قیام مسلحانه کرد. از آن پس تا یکی، دو سال، نظام سخت درگیر دفع شرارت گروهکها بود، چون وضعیت در سال 60، 61 وضعیتی قریب به جنگ داخلی بود. نه تنها مجاهیدن خلق که گروهکهای مارکسیستی و تجزیه طلب هم مشغول فعالیت بودند و در نقاط مختلفی از کشور، شاهد حداقل امنیت هم نبودیم. وقتی مشکل گروهکها رفع شد، مناقشهانگیز شدن این سؤال قابل انتظار بود که" اکنون باید حکمرانی را در چه جهتی سامان داد؟" البته آنچه در آن ایام بیشتر محل مناقشه بود، معنای اقتصادی این سؤال بود بدین معنا که سیاستها و تصمیم سازیهای اقتصادی حکومت باید در چه جهتی شکل گیرد؟ در این مقطع، شاهد پدید آمدن مناقشاتی میان مجموعه طرفداران امام (یا کسانی که خود را طرفدار امام معرفی می کردند)، حول مسائل اقتصادی بودیم. گروهی معتقد بودند که جهتگیریهای اقتصادی حکومت باید در چارچوب همین احکام موجود در رساله ها و فقه سامان پیدا کند. به زعم ایشان، دخالت دولت وقت در اقتصاد، جهتگیری اسلامی و کارآمدی ارزیابی نمی شد بلکه دولتسالارانه و سوسیالیستی بود، به این جریان، جریان راست گفته می شد؛ به جریان مقابلش که به حضور دولت در عرصه اقتصاد معتقد بود، عنوان چپ اطلاق میشد؛ پس اختلاف چپ و راست در دهه 60، بیشتر (و به حسب ظاهر) حول مسائل اقتصادی شکل گرفت و مثلاً اگر هم اختلافی در حوزه فرهنگ بود، چندان آشکار نمی شد. این 2 جناح در حوزه سیاست خارجی هم اختلافاتی داشتند. مثلاً جریان چپ غالباً معتقد به برخورد رادیکال با امریکا بود، (البته اینکه در عمل چگونه رفتار می کردند، مطلب دیگری است) برخی از ایشان هم قائل به اولویت حمایت از جنبشهای آزادیبخش بودند. اما بیشتر نیروهای موسوم به راست معتقد بودند که ما مشکل خود را با امریکا، میتوانیم در چارچوب مذاکره هم سامان دهیم (و نه اینکه لزوماً از تضاد بنیادی ما با آن کاسته شود) یا مثلاً مشکل خود را با بعضی کشورهای منطقه به همین ترتیب می توانیم حل کنیم. سیاست خارجی که آنها توصیه می کردند، نسبت به سیاست خارجی چپها، مسالمتجویانهتربود.
ادامه مطلب در وبسایت اقتدارملی
www.eghtedaremelli.com
تاریخ : 28/5/88
مدیران لاریجانی در دستگاه قضا
در حالی که دیروز مراسم تودیع و معارفه رؤسای جدید و قدیم قوه قضائیه برگزار شد، آخرین اخبار از چینش متفاوت و دارای اهمیت مدیران عالی دستگاه قضایی حکایت دارد. با استقرار آیتالله لاریجانی به عنوان قاضیالقضات جمهوری اسلامی، سید ابراهیم رئیسی که در زمان آیتالله شاهرودی معاونت اول را بر عهده داشت به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری منصوب میشود. همچنین، منتظری به عنوان معاون اول منصوب شد و اژهای وزیر اطلاعات دولت نهم به عنوان دادستان کل مشغول به کار میشود. همچنین، قرار است بختیاری استاندار اصفهان که پیش از این رئیس سازمان زندانها بود به عنوان معاون اداری - مالی قوه قضائیه مشغول به کار شود و محمد نیازی رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور هم به ریاست سازمان زندانها منصوب میشود. براساس این گزارش، از میان آیتالله مفید رئیس فعلی دیوان عالی کشور و یا حجتالاسلام رازینی رئیس کنونی دیوان عدالت اداری یکی به عنوان رئیس دیوان عالی کشور منصوب خواهدشد. گفتنی است که کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم به عنوان مدیر کل حوزه ریاست قوه قضائیه منصوب میشود. همچنین گفته میشود سعید مرتضوی دادستان تهران نیز جای خود را به دادستان یکی از شهرستانهای شرقی کشور خواهد داد.
تاریخ : 1388/ 5/ 28
تازهترین اطلاعات درباره فهرست وزرای احتمالی دولت دهم
در آستانه معرفی وزرای پیشنهادی کابینه دهم به مجلس، تازهترین اطلاعات درباره گزینههای کابینه دولت دهم بدین شرح مشخص شد:
وزارت علوم تحقیقات و فناوری: کامران دانشجو (دانشجو که دارای دکترای مکانیک با گرایش هوافضا است، پیش از این در دولت نهم قائم مقام و معاون سیاسی وزارت کشور، رئیس ستاد انتخابات کشور و استاندار تهران بوده است(
* وزارت کشور: مصطفی محمدنجار (محمدنجار که دارای مدرک مهندسی مکانیک در رشته طراحی جامدات و فوق لیسانس در رشته مدیریت اجرایی با گرایش مدیریت استراتژیک است، پیش از آنکه در دولت نهم به عنوان وزیر دفاع منصوب شود، فعالیتهای متعدد مدیریتی در سپاه پاسداران و وزارت دفاع داشته است
* وزارت امور خارجه: منوچهر متکی )متکی که دارای کارشناسی علوم اجتماعی از دانشگاه بنگلور هندوستان و کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه تهران است، در دولت نهم نیز وزیر خارجه بوده و پیش از آن نمایندگی دورههای اول و هفتم مجلس شورای اسلامی و سفیر ایران در آنکارا و توکیو بوده است(
* وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: سیدمحمد حسینی حسینی که دارای دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه تهران است، در دولت نهم معاون پارلمانی و قائم مقام وزارت علوم بوده و پس از علیرضا علیاحمدی ریاست دانشگاه پیام نور را نیز بر عهده داشته و پیش از آن نیز نمایندگی مجلس پنجم و مدیر عاملی انتشارات سروش و معاونت سازمان صدا و سیما در زمان ریاست لاریجانی را در کارنامه خود دارد)
* وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمد سلیمانی یا رضا تقیپور (تقیپور که در دولت نهم معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی کشور بوده است. مدیریت عامل صنایع مخابرات ایران و مدیریت کلان پروژه ماهوارههای کوچک، از جمله سوابق مدیریتی رضا تقی پور در سال های اخیر است) (سلیمانی نیز در دولت نهم وزیر ارتباطات بوده است)
* وزارت کار و امور اجتماعی: عبدالرضا شیخالاسلامی )شیخالاسلامی که دارای دکترای مهندسی عمران است، ابتدا در دولت نهم به استانداری استان هرمزگان منصوب شد اما در پی وزیر شدن الهام، رئیسدفتر رئیسجمهور و با حفظ سمت به ریاست گروه مشاوران جوان رئیسجمهور منصوب شد و چندی پیش نیز به عنوان دستیار ویژه رئیسجمهور در سازماندهی نیروی انسانی منصوب شده است(
* وزارت آموزش و پرورش: سوسن کشاورز (خانم کشاورز که دارای دکترای فلسفه تعلیم و تربیت است، از سومین سال دولت نهم تاکنون معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بوده است(
* وزارت نفت: سیدمسعود میرکاظمی )میرکاظمی که دارای دکترای مهندسی صنایع از دانشگاه تربیت مدرس است، در دولت نهم وزیر بازرگانی بود و پیش از آن نیز رئیس دانشگاه شاهد و رئیس مرکز مطالعات بنیادی سپاه از جمله سوابق وی است)
* وزارت نیرو: محمد علیآبادی )علیآبادی که دارای مهندسی عمران است، معاون عمرانی شهردار سابق تهران بود و در دولت نهم نیز معاونت رئیسجمهور و ریاست سازمان تربیت بدنی را بر عهده داشت(
* وزارت بازرگانی: صادق خلیلیان )خلیلیان که دارای دکترای اقتصاد منابع طبیعی ازدانشگاه تربیت مدرس است در دولت نهم معاون وزیر جهاد کشاورزی بود که استعفا داد. وی در 2 دهه گذشته به عنوان استاد اقتصاد کلان و اقتصادسنجی در دانشگاه تربیت مدرس مشغول تدریس بوده است
* وزارت مسکن و شهرسازی: علی نیکزاد ) نیکزاد که دارای کارشناسی ارشد عمران است در دولت نهم معاون عمرانی وزیر کشور، رئیس سازمان شهرداریها و استاندار اردبیل بود و پیش از آن نیز در دولت هشتم معاونت عمرانی استانداری لرستان را بر عهده داشت(
* وزارت راه و ترابری: حمید بهبهانی )بهبهانی که دارای دکترای تخصصی عمران با گرایش حمل و نقل و ترافیک از دانشگاه کینزول فلوریدا است، در دولت نهم پس از رحمتی به عنوان وزیر راه منصوب شد و پیش از آن نیز به عنوان معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل در همین وزارتخانه مشغول بکار بوده است(
* وزارت دادگستری: منتظری)منتظری پیش از این در دادستانی کل کشور بوده است(
* وزارت جهاد کشاورزی: حبیبالله بوربور ) بوربور که در دولت نهم مدتی به عنوان معاون عمرانی وزارت کشور و پس از آن نیز در همین معاونت مشغول به کار بوده است، پیش از آن نیز ریاست سازمان نوسازی مدارس و معاونت عمرانی آموزش و پرورش را بر عهده داشت(
* وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: احمد وحیدی) .وحیدی که در دولت نهم جانشین وزیر دفاع بوده و با حکمی از سوی رئیس جمهور به عنوان نماینده نیروهای مسلح در تدوین برنامه پنجم منصوب شده بود، در دوران وزارت دفاعی شمخانی معاونت طرح و برنامه این وزارتخانه را بر عهده داشت.
ریاست کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص و مسئولیت معاونت طرح و برنامه وزارت دفاع نیز از دیگر مسئولیتهای وی به شمار میرود) رئیس جمهور پیش از این مرضیه وحید دستجردی برای وزارت بهداشت، فاطمه آجرلو برای وزارت رفاه، حیدر مصلحی برای وزارت اطلاعات، علیاکبر محرابیان برای وزارت صنایع، سیدشمسالدین حسینی برای وزارت اقتصاد و محمد عباسی را برای وزارت تعاون به مردم معرفی کرده بود.
روزنامه امریکایی والاستریت ژورنال پیشنهاد داد
فشار هستهای بر ایران دیگر فایده ندارد، برویم سراغ حقوقبشر
در حالی که پیش از این ، برخی تحلیلگران داخلی بارها بر بهانه بودن موضوع هستهای ایران برای غرب تأکید کرده بودند، یک روزنامه امریکایی در مقاله ای نوشت: ایران هستهای در مقابل تهدیدهای خارجی مصون می شود لذا همه در ایران خواستار ادامه برنامه های اتمی هستند، بهترین راه برای امریکا تضعیف حاکمیت ایران از طریق توسعه حقوق بشر است.
به گزارش رجانیوز، روزنامه وال استریت ژورنال در مقاله ای به تحلیل چگونگی ادامه رویکرد تعامل امریکا با ایران می پردازد و می نویسد: دربرخورد با ایران به بحث حقوق بشر باید توجه کرد زیرا بهترین راه برای توقف هستهای ایران، این است که حکومت را در ایران تضعیف کرد.
نویسنده این مقاله، آلکساندر برنارد که وکیل بوده و در وزارت دفاع و مؤسسه سیاست خاورنزیک واشنگتن فعالیت می کند، ابتدا به آغاز دور دوم ریاست جمهوری احمدینژاد اشاره می کند و ادامه می دهد که به طور حتم باراک اوباما بسیار علاقه مند است مانند گذشته بحث مذاکره با ایران را در مورد برنامه های هستهای با اطمینان خاطر بیشتری دنبال کند.
به اعتقاد وی، این مذاکرات به نتیجه ای نمیرسد و تنها نتیجه آن، تحکیم قدرت احمدینژاد خواهد بود. اما در عوض، امریکا باید سیاست رادیکال دیگری را دنبال کند. سیاست امریکا باید تغییر جهت در مسیر مذاکرات و آغاز مذاکره با ایران در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور باشد.
این مقاله می افزاید: در این ساختار، مذاکرات با ایران در مورد برنامه های اتمی نه تنها نامناسب است بلکه می تواند نتیجه عکس داشته باشد. ایرانی ها مردم پر غرور و میهن پرستی هستند و این موضوع را در بسیاری از مواقع که احمدینژاد از حقوق آن ها در زمینه اتمی دفاع می کرد با حمایت از وی نشان دادند. بسیاری از ایرانی های میانه رو نیز اکنون فعالیت هسته ای را حق ایران می دانند.
وال استریت ژورنال می افزاید: اما گفتگو در مورد حقوق بشر دقیقاً عکس این موضوع عمل می کند. براساس چنین برنامه ای، اوباما اعلام خواهد کرد که تحولات اخیر در ایران نگرانی هایی را در مورد حقوق اساسی مردم ایران به بار آورده است. لذا اوباما مذاکرات در مورد برنامه هستهای ایران را تحت الشعاع حقوق شهروندی قرار می دهد. او در این صورت چارچوبی را پیشنهاد خواهد کرد در آن امریکا با ارائه برخی محرک ها مانند حذف تدریجی تحریم ها، در عوض تضمین حفظ حقوق اساسی ایرانی ها را کسب می کند. این عقیده همان طرح سر هنری جکسون در معرفی حقوق بشر به عنوان یکی از ملزومات در مذاکره بین امریکا و اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1970 می باشد.
تاثیر این موضوع بر وضعیت سیاسی در ایران شگرف خواهد بود. احمدینژاد با یک گزینه کاملاً آشکار مواجه خواهد بود. او باید این چارچوب را بپذیرد و سپس با دادن برخی آزادی ها به مردم ایران، نظام ایران تضعیف خواهد شد.
اکثریت مردم ایران خواهان محافظت بیشتر از حقوق بشر برای خود و روابط بهتر با غرب هستند. در این صورت این فرصت برای ایرانی ها به وجود می آید که هر دو این ها را کسب کنند. این گونه مذاکرات و با اهداف ذکر شده در بالا وضعیت درونی نظام را روشن می کند چه احمدینژاد با آن موافقت کند و یا نکند.
با کاهش سطح مذاکرات از بحث هستهای به موضوع دیگر، ایالات متحده در واقع جایگاه بهتری را کسب می کند که می تواند برخی موضوع ها را حل کند. برای ایران هم فرقی نمی کند که اوباما چه امتیازاتی را پیشنهاد کند در هر صورت نظام ایران هیچ گاه به صورت داوطلبانه از برنامه های اتمی خود دست نمی کشد.
اگر ایرانی ها از ماجرای کره شمالی در دهه گذشته درسی گرفته باشند آن درس این است که جامعه بین المللی در این زمینه که بتواند مانع هسته ای شدن کشوری شود، بسیار ضعیف است.
بنابراین موضوع هسته ای تنها موقعی کنار گذاشته می شود که نظام ایران بخواهد. تکیه کردن بر موضوع حقوق بشر از آن جا که حکومت را در ایران تضعیف می کند و موجب تغییراتی واقعی و دموکراتیک می شود، مفید خواهد بود.