امام جمعه موقت اهواز در گفتوگو با رجانیوز
اجازه میدانداری جریان واداده را به بهانه گردوغبارهای سیاسی نمیدهیم
امام جمعه موقت اهواز و رئیس حوزههای علمیه خوزستان تأکید کرد: فرازو نشیب های زیادی در تاریخ انقلاب بوده است که در موارد متعدد مقام معظم رهبری حکیمانه آنها را حل و فصل نموده و کشتی انقلاب را عبور داده اند لذا باید توجه شود که در دام دشمن نیافتاد و اجازه نمیدهیم که در این گرد و غبارهای سیاسی جریان واداده و اپوزیسیون میدانداری کنند.
حجت الاسلام و المسلیمن احمد میرحاجتی در گفتوگو با رجانیوز، با اشاره به اتفاقات رخداده اخیر، بهترین راه حل برون رفت از این وضعیت را تبعیت بیچون و چرا از ولایت مطلقه فقیه دانست و اظهار داشت: همانطور که تجربه بسیار ارزشمند انقلاب اسلامی و میراث گرانبهای امام خمینی این را بارها به اثبات رسانده، بهترین راه حل برون رفت از مشکلات، تأکید و تسلیم در مقابل مرجعیت ولایت فقیه است و مرجعیت سیاسی و دینی ولایت فقیه رمز سعادت و تعالی امت است.
وی ادامه داد: فرمایشات امام از نو باید مورد بازخوانی قرار گیرد، امام زمانی فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیبی نرسد، حتماً و حتماً این فرمایشات امام باید به عنوان یک اصل مسلم و یک معیار مورد توجه نخبگان جامعه قرار گیرید.
امام جمعه اهواز با بیان اینکه گاهی اوقات بعضی از صاحبنظران چون از عینک خودشان وقایع جامعه را تحلیل می کنند، دچار اشتباه می شوند، تصریح کرد: بر اساس همین امر مثلاً کسی جامعه را بحرانی توصیف می کند ولی باید اذعان داشت که جامعه ای که سرسپرده ولایت فقیه است و منتسب به ائمه اطهار است، بحرانی را احساس نمی کند و در واقع مملکتی که پیرو ولایت فقیه است، بحران پذیر نیست.
وی یادآور شد: در سخت ترین شرایط انقلاب حتی آن زمانی که دشمن به عمق مرزهای ایران رسیده بود، هیچگاه امام اوضاع کشور را بحرانی ترسیم نکردند، و اساساً همین الان هم اگر به تحلیل تحلیلگران مراکز صهیونیستی مراجعه کنید، صحبت از اقتدار و قوت و توان روز افزون ایران اسلامی است.
میرحاجتی تحولات و حوادث پیش آمده پس از انتخابات را با درایت مقام معظم رهبری هموار شده عنوان کرد و افزود: این مسایل به تضعیف انقلاب اسلامی منجر نشده و نخواهد شد، لذا تاکید می کنم باید در برابر مرجعیت سیاسی و دینی ولایت فقیه تسلیم باشیم و این در واقع آموزه ای از آموزه های بلند شیعه است، بر همین اساس ولایت فقیه معیاری برای سنجش و ارزیابی صحت عملکرد و ثواب بودن راه همه جناحهای سیاسی با سلایق مختلف است.
وی با تاکید بر عدم فاصله گرفتن از رهنمودهای مقام معظم رهبری، عدم توجه به این امر را آفت جریانات سیاسی عنوان کرد و گفت: هرگاه جریانات سیاسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری فاصله بگیرند، به همان مقدار از اصول فاصله گرفته اند.
امام جمعه اهواز، جایگاه دولت احمدی نژاد را براساس تکیه و تاکید بر مبانی اصولی انقلاب اسلامی و تاکیدات مکرر بر ولایت فقیه عنوان کرد و اظهار داشت: مهمترین شاخصه جناب آقای دکتر احمدی نژاد تبعیت از ولایت فقیه و باور این اصل نورانی است، آقای رئیسجمهور محترم باید این واقعیت را در نظر داشته باشند که ملاک سنجش امت حزب الله، همین اصل و باور ایشان به این اصل و عمل به گفته های خود در تبعیت از ولایت فقیه است.
وی تاخیر در اجرای حکم مقام معظم رهبری نسبت به مشایی را موجب به وجود آمدن سؤالاتی عنوان کرد و از رئیسجمهور خواست در اسرع وقت به این سوالات پاسخ دهد.
میرحاجتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جریاناتی که قصد ماهیگیری از آب گل آلود را دارند، اظهار داشت: یکی از نقاط قوت جریان اصولگرا در کشور که پرچمدار ولایت فقیه است، اعتقاد به نقد از درون است، چیزی که در 8 سال صدرات جرایان دوم خرداد شاهد آن نبودیم بنابراین هیچگاه نباید نقد دلسوزانه و انتقادات رهگشا را که در بدنه جریان اصولگرا شکل می پذیرد، دلیلی بر از هم پاچیدگی جریان اصولگرا دانست، اتفاقا این نقطه قوت این جریان است.
وی تصریح کرد: معصوم علیه السلام می فرمایند بهترین برادر من نزد من کسی است که عیوب من را به من تذکر دهد.
میرحاجتی با تأکید بر اینکه ما هنوز دردفاع اصولی از نقاط قوت دولت اصولگرا و رئیسجمهور مکتبی مصریم و بر نقد دلسوزانه جریان اصولگرا پای فشاری می کنیم، تصریح کرد: بر تبعیت جانانه از فرمایشات مقام معظم رهبری همواره تاکید داریم و اعلام می کنیم فصل الخطاب ما در همه زمینه ها رهنمودهای عاقلانه برآمده از منطق شیوای مقام معظم رهبری است.
وی در پایان توجه دوستداران انقلاب را به دام های پهن شده برای جریان اصولگرا جلب کرد و گفت: فرازو نشیب های زیادی در تاریخ انقلاب بوده است که در موارد متعدد مقام معظم رهبری حکیمانه آنها را حل و فصل نموده و کشتی انقلاب را عبور داده اند لذا باید توجه شود که در دام دشمن نیافتاد و نگذاشت که جریان واداده و اپوزیسیون برای خود میدان داری کنند.
حمایت اکثریت فراکسیون اصولگرایان از ریاست حداد عادل
گزارش ها حاکی از آن دارد اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس حداد عادل را به عنوان رئیس این فراکسیون مهم انتخاب خواهند نمود. مواضع یکسال اخیر علی لاریجانی در مقام ریاست مجلس و ریاست فراکسیون اکثریت با نارضایتی جدی برخی چهرههای مؤثر جریان اصولگرا در مجلس مواجه شده و ...
قلم پرس: جلسه شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی برای بحث و بررسی درباره ترکیب هیات رییسه جدید این فراکسیون در سال دوم فعالیت مجلس هشتم عصر امروز تشکیل می شود.
شاید بتوان از مهمترین دلایلی که باعث شده نمایندگان اصولگرای مجلس نسبت به لاریجانی مواضعشان تغییر نماید موارد زیر باشد:
اختلافات شدید بوجود آمده بین لاریجانی و حداد عادل در خصوص مواضع لاریجانی درمورد دولت نهم
از سویی برخی معتقدند ریاست همزمان مجلس و فراکسیون اکثریت توسط لاریجانی وی را با محدودیتهای طبیعی و غیرقابل اجتنابی مواجه کرده است و از سوی دیگر، لاریجانی نیز با اقدامات و مواضع یکسالهی اخیر خود بهویژه در جریان انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن، نشان داده است گزینه مناسبی برای ادامه ریاست بر مهمترین فراکسیون مجلس شورای اسلامی نیست.
برگزاری نامنظم جلسات فراکسیون که اغلب آنها نیز بدون حضور لاریجانی برگزار میشود، همچنین عدم اعلام موضع فراکسیون و به انفعال
افتادن آن در رویدادهای مهم، از دلایل دیگر منتقدان لاریجانی برای برکناری وی است.
بی احترامی ایشان نسبت به رئیس جمهور رعایت نکردن اصل تفکیک قوا و دخالت در امور اجرایی تلاش برای ضعیف نشان دولت نهم در اذهان عمومی ایجاد تفرقه بین گروه ها و جناحها علیه دولت نهم در این میان، غلامعلی حدادعادل مطرحترین گزینه برای ریاست فراکسیون اکثریت است. با این حال، به گزارش قلم پرس حدادعادل موافقت نهایی خود را برای کاندیداتوری اعلام نموده است.
اگرچه مواضع اصولگرایانه حدادعادل در جریان انتخابات دهم ریاست جمهوری، محکوم کردن قاطع اغتشاشات موقعیت ایشان را در میان اصولگرایان ارتقا داده و زمینه را برای ریاست وی بر فراکسیون مهیا نموده است
دنیا طبیعت است و خصلت مادیات انجام تدریجی علت ومعلولی است
آتش میسوزاند آب خیس میکند باد برگهارا حرکت میدهد و...
اگرآب ننوشیم تشنه میشویم چه آدم خوبی باشیم چه بد
اگرغذانخوریم گرسنه میشویم چه امام باشه چه پیغمبر چه آدم بد
حال اگر روزی برسد که :
آتش نسوزاند آب خیس نکند و... اشیا وظیفه خودشان را انجام ندهند چه میشود؟
آیا زندگی شیرین ویا اصلا ممکن است؟
همه اینها تکلیف خود را انجام میدهند ومن و تو باید که جانشین خداییم آنهارا مدیریت کنیم
ماباید مدیریت کنیم که آتش چه چیزی را بسوزاند
آب چه کند خاک چه کند و....
تمام اشیا عالم شدنی محض هستند وتو تنها موجود مختاری هستی که حق تصمیم گیری و مسوولیت داری واینها در اختیار تو اند
أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْض(لقمان آیه 20)
همه از بهر تو سر گشته و فرمانبردار
تمام آنچه در آسمانها وزمین است تحت تسخیر توست
وتو برای مدیریت باید از مافوق فرمان بگیری که کتاب مدیریت تو بر اشیا عالم قرآن است
إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یَهْدی لِلَّتی هِیَ أَقْوَم(الاسرا آیه 9)
حجت الاسلام کندلویی
حجتالاسلام خسروپناه
حکومت دینی زمینهساز حاکمیت عدل جهانی حضرت مهدی(عج) است
یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: درست است که با اجرای حکومت دینی نمی توان عدالت را در کل جهان اجرا کرد، اما حکومت دینی زمینه ساز حاکمیت عدل جهانی حضرت مهدی(عج) خواهد بود و امروز شاهد هستیم که در دنیای کنونی زمینههای خوبی برای این موضوع فراهم شده است.
به گزارش رجانیوز، حجتالاسلام خسروپناه در هشتمین اردوی آموزش سیاسی دانشجویان دختر که به همت معاونت سیاسی این نهاد در دانشگاه شهید عباسپور در حال برگزاری است، عمل به شعارها را از دیگر مصادیق مقبولیت حکومت از سوی مردم خواند.
وی افزود: اگر مردم ببینند حاکمان در شعار خود ریا می کنند و رفتار آنها متضاد با شعارهاست، مثلاً شعار حمایت از فقرا سر میدهند، اما خودشان و فرزندانشان دارای امکانات اشرافی، مقبولیت مردمی خود را از دست می دهند که برخی از مصادیق این موضوع را مردم ما مشاهده کرده اند.
این محقق و اندیشمند دانشگاهی ادامه داد: مردم با دیدن مسئولان و رفتار آنان همه چیز را درک کرده و عکسالعمل نشان میدهند.
خسروپناه با اشاره به شایعات رایج نیز گفت: برخی شایعات و ترفندهایی که عده ای برای به زیر سؤال بردن رقبای خود به کار می برند، متأسفانه باعث از بین رفتن مقبولیت و مشروعیت برخی افراد می شود.
این استاد دانشگاه، در بخش دیگری از سخنان خود به ضعف های قانونی در برخورد با افراد رانت خوار اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات دیده می شود که برخی از آقازاده ها به رانت های زیادی دسترسی پیدا کرده و به تبع آن به قدرت هم می رسند. مردم از این مسئله به شدت دچار ناراحتی می شوند، ولی کاری نمی توانند انجام دهند که علت این امر ضعف قوانین موجود است.
وی بیان کرد: در برخی موارد هم اگر ضعف قانون نباشد، اما عملکرد ضعیف مجریان باعث به وجود آمدن چنین حالتی می شود.
این استاد حوزه و دانشگاه، اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی را راه حل این نقیصه دانست و گفت: با تدوین درست قوانین و همچنین اجرای صحیح آنها و توزیع درست اطلاعات این مشکل رفع خواهد شد.
خسروپناه در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه حکومت های بشری و حکومت دینی پرداخت و خاطرنشان کرد: ممکن است بخشی از دانش بشری به نظم و آزادی فردی و برخی مباحث رفاهی بپردازد، اما این دانش بشری بدون احکام الهی برای ساختن آخرت کافی نیست. عادت دنیوی و اخروی تا آخرین لحظه زندگی خود به احکام دینی نیاز دارد.
وی تفاوت های حکومت دینی و سکولار را در عنصر محتوایی قوانین دانست و افزود: دلیل ما بر وجود مشروعیت حکومت دینی، وجود قوانین معرفتی دین است. با وجود حکومت دینی، حاکمیت دینی باید دارای مشروعیت باشد، چرا که کسی می تواند احکام اجتماعی دین را پیاده کند که عالم و معصوم بوده و از خطا به دور باشد.
این محقق و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه احکام سیاسی اجتماعی حکومت دینی تعطیل شدنی نیست، تأکید کرد: در زمان غیبت، نزدیک ترین فرد به امام معصوم کسی است که عالم، عادل و با تقوا است و مسئولیت حکومت و رهبری مسلمین را بر عهده خواهد گرفت.
خسروپناه تشخیص مجتهدین اعلم را مهم دانست و اظهار داشت: برخی فتواها از سوی برخی عالمان داده می شود که متأسفانه با فتواهای اکثر علما فرق داشته و لذا باید جوانان مواظب باشند مجتهدین اعلم را تشخیص دهند و از برخی مجتهدین که به خاطر چند مقلد فتوا می دهند دوری گزینند.
وی اضافه کرد: گاهی اوقات شاهد هستیم که فتواهایی که از سوی رهبرمعظم انقلاب به سؤالات داده می شود، با فاصله زمانی زیادی ارائه می شود، چرا که ایشان با موشکافی و تحقیق فراوان و رسیدن به ادلههای متقن نظر خود را بیان می کنند.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: در عصر غیبت امام عصر(عج)، حاکمیت و حکومت بر دوش فقیه جامع الشرایط، عادل و مدیر است و اگر حاکم فردی عادل نباشد، احکام اجتماعی یا تضعیف می شود یا تعطیل.
وی با اشاره به مباحث انجمن حجتیه و استدلال آنها که در زمان غیبت امام زمان هیچ حکومتی نمی تواند عدالت را در کل دنیا اجرا کند، اظهار داشت: آنها مخالف حکومت دینی هستند، اما بر اساس روایت باید تمام زمینه هایی را که منجر به حکومت دینی شود، فراهم کرد. حکومت دینی، زمینه حکومت حضرت مهدی(عج) که منجر به حکومت عدل جهانی حضرت ولی عصر(عج) شود، به وجود خواهد آورد و عدالت را اجرا می کند.
خسروپناه بیان داشت: درست است که با اجرای حکومت دینی نمی توان عدالت را در کل جهان اجرا کرد، اما حکومت دینی زمینه ساز حاکمیت عدل جهانی حضرت مهدی(عج) خواهد بود و امروز شاهد هستیم که در دنیای کنونی زمینههای خوبی برای این موضوع فراهم شده است. برای مثال وقتی که در غزه مردم با دستان خالی در مقابل ظلم رژیم صهیونیستی ایستادگی می کنند، شاهد خوبی برای بهوجود آمدن، زمینه های حاکمیت دینی است.
این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سکولاریزم بیشتر به دنبال دنیاگرایی است و در جهت تحقق اهداف خود دین را از نیازهای دنیوی جدا می داند و صراحتاً اعلام می کند که در رسیدن به نیازهای دنیوی نباید از دین استفاده شود.
وی تصریح کرد: این دیدگاه را آقای مارکس به دنیا معرفی کرد که دیگر مشتری چندانی ندارد و به سکولاریزم خشن هم معروف شده است.
خسروپناه در ادامه پدیده سکولاریزاسیون را خطرناک تر از مکتب سکولاریزم عنوان کرد و گفت: سکولاریزم یک مکتب بوده و خطر آن به مراتب کمتر از پدیده سکولاریزاسیون است. سکولاریزاسیون یک فرآیند اجتماعی است و امکان دارد در تک تک افراد جامعه به وقوع بپیوندد و هر یک از ما یک درصدی از سکولاریزاسیون را در رفتار خود داریم.
وی در خصوص ریشه یابی پیدایش پدیده سکولار گفت: سکولاریسم در آغاز مسیحیت آغاز شده و تا به امروز چند مرحله را پشت سر گذاشته است. پس از میلاد مسیح، مسیحیان تا سال 800 میلادی بر این باور بودند که دین و کلیسا از سیاست جداست و نباید دین در حکومت دخالت کند که در این دوره ما یک نوع سکولاریزم را داشتیم و از قرن 9 میلادی تا قرن 15 میلادی یعنی دوره رنسانس کلیسا و روحانیون مسیحی عملاً وارد سیاست می شدند تا آن جایی که پاپ هفتم تاج پادشاهی فرانسه را بر سر پادشاه می گذاشت. در این دوره ما شاهد کمرنگ شدن سکولاریزم بودیم. اما از قرن 15 به بعد مجدداً کلیساها سیاست و حکومت را رها و به انزوا رفتند.
خسروپناه در ادامه به بررسی تاریخچه سکولاریزم در جهان اسلام پرداخت و گفت: در جهان اسلام، مسئله سکولاریزم یک پدیده جدیدی است که از قرن 19 میلادی آغاز شد. وقتی ارتباط مسلمانان بهخصوص ایرانیان در زمان مشروطیت با اروپا زیاد شد، مقوله سکولاریزم هم جای پای خود را در فرهنگ اسلام باز کرد. اما مقوله خطرناک سکولاریزاسیون ابتدای فوت نبی اسلام شروع شد و در زمان معاویه و دیگر خلفای عباسی به اوج خود رسید.
خسروپناه با اشاره به ادله و منطقهای مسیحیان پیرامون مقوله سکولاریزم و جدایی دین از سیاست و حکومت افزود: مسیحیان منطق خود را بر این اساس که عیسی(ع) بعد از به رسالت رسیدن هیچ حکومتی تشکیل نداد و وارد مسائل سیاسی نشد می دانند در حالی که مسیح(ع) هیچ گاه زمینه های تشکیل یک حکومت در طول 2 یا 3 سال رسالتش مهیا نشده است.
وی در پاسخ به شائبه های ایجاد شده در خصوص این که هر وقت دین در اروپا حکومت ها و حاکمیت ها را در دست گرفت علم بشری از پیشرفت باز ایستاد، گفت: اولاً مسیحیت با اسلام ما تفاوت هایی دارد و نمی توان این دو را در حکومت داری با هم مقایسه کرد چرا که در کشور ما و در تاریخ نمونه های فراوانی از قبیل "ابوعلیسینا"ها داشتیم که در عین عالم و عارف بودن در مباحث دینی هم زبان زد خاص و عام بودند.
ولادت با سعادت بزرگ پرچم دار نهضت عاشورا حضرت ابوالفضل ا لعباس و روز جانباز را به همه ی دوستدا ران و جانبازان تبریک و تهنیت عرض می نمائیم.
خطاب به رئیس جمهور منتشر شد متن دستور رهبر انقلاب درباره عزل مشایی
طی روزهای اخیر برخی افراد اصل وجود دستوری مکتوب از ناحیه رهبر انقلاب درباره ضرورت عزل مشایی را انکار کرده بودند اما اکنون و با انتشار متن کامل دستور رهبری فضا کاملاً شفاف و برکناری مشایی صددرصد قطعی شد.
متن دستور رهبر معظم انقلاب که نسخه ای از آن در اختیار کیهان قرار گرفته چنین است:
بسمه تعالی
جناب آقای دکتراحمدی نژاد ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و تحیت، انتصاب جناب آقای اسفندیار رحیم مشایی به معاونت رئیس جمهور برخلاف مصلحت جنابعالی و دولت و موجب اختلاف و سرخوردگی میان علاقمندان به شما است. لازم است انتصاب مزبور ملغی و کأن لم یکن اعلام گردد.
سیدعلی خامنه ای
رهبرانقلاب با اشاره به قضایای دو سه روز اخیر
اگر اختلاف سلیقهها با هواینفس مخلوط شد کار خراب میشود نباید به کسی بیهوده تهمت زد
رهبر انقلاب اسلامی همگان را به رعایت انصاف در عمل و گفتار دعوت کردند و با اشاره به سفارش خداوند متعال در قرآن به رعایت انصاف و عدالت حتی در برخورد با دشمنان خاطرنشان کردند: در نظام جمهوری اسلامی همه ضمن اعلام پایبندی خود به اصول، و با سلایق مختلف در کنار هم باشند.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شرکت کنندگان در بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، عمل به قرآن را موجب عزت، پیشرفت، عظمت و اتحاد امت اسلامی دانستند و با اشاره به ضرورت حفظ وحدت در داخل کشور خاطرنشان کردند: قضایای چند روز اخیر نباید وسیله ای برای ایجاد اختلاف و شکاف شود و همه باید برادرانه با هم همکاری و برای پیشرفت کشور تلاش کنند.
در ابتدای این دیدار آقایان ابوالقاسمی استاد و داور بین المللی ، حسینی نفر اول بخش قرائت، زویدات نفر اول حفظ کل قرآن و استاد عبدالفتاح طاروتی داور بین المللی بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی قران کریم به قرائت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند.
رهبر انقلاب اسلامی هدف از برگزاری اینگونه نشستها و مسابقات قرآنی را نزدیک شدن به قرآن بیان کردند و با اشاره به اینکه بهره ما از تلاوت قرآن نباید فقط بهره در مجلس و گوش و چشم باشد بلکه دل ما نیز باید از تلاوت قرآن بهره ببرد، تصریح کردند: قرآن برای عمل کردن، فهمیدن و اندیشیدن است و هر مقداری که به قرآن عمل کنیم همان قدر اثر آن را خواهیم دید.
ایشان وعده نصرت خدای متعال را به مؤمنین حتمی برشمردند و با اشاره به اینکه اگر به شرایط تحقق وعده الهی و دستورات قرآن عمل کنیم، در عرصه زندگی، وعده الهی را خواهیم دید خاطر نشان کردند: امروز دنیای اسلامی تشنه عمل به قرآن است و قرآن باید معیار و محور معرفت و عمل ما باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای به تلاش دشمنان اسلام و قرآن برای ضربه زدن به اتحاد اسلامی و بدبین کردن دلهای امت اسلامی نسبت به یکدیگر اشاره کردند و افزودند: دشمنان اسلام با خدعه و نیرنگ می گویند که با قرآن مخالفتی ندارند اما با آنچه که محور تربیت و تعلیم قرآنی است مخالف هستند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وحدت و یکپارچگی ملت ایران خاطرنشان کردند: معنای اتحاد و اعتصام به حبل الله این است که در اصول همدل باشیم هرچند ممکن است در برخی از فروع با هم اختلاف داشته باشیم و این مطلقاً مانع وحدت و اتحاد نیست.
حضرت آیت الله خامنه ای با توصیه به مراقبت در گفتار و پرهیز از ایجاد اختلاف افزودند: رد و طرد دیگران بطور مطلق بر سر مسائل درجه دوم مصلحت نیست و همه باید برای ساختن کشور برادرانه کمک و همکاری کنند.
ایشان با اشاره به قضایای دو سه روز اخیر خاطرنشان کردند: این موضوع نباید موجب دامن زدن به اختلاف شود ضمن آنکه نباید به کسی بیهوده تهمت زد و او را به خاطر یک امر از همه آن چیزهایی که صلاحیت محسوب می شود نفی کرد.
رهبر انقلاب اسلامی همگان را به رعایت انصاف در عمل و گفتار دعوت کردند و با اشاره به سفارش خداوند متعال در قرآن به رعایت انصاف و عدالت حتی در برخورد با دشمنان خاطرنشان کردند: در نظام جمهوری اسلامی همه ضمن اعلام پایبندی خود به اصول، و با سلایق مختلف در کنار هم باشند.
ایشان اختلاف سلیقه را امری طبیعی دانستند و با اشاره به اینکه اختلاف سلیقه در همه دورانهای مختلف وجود داشته است افزودند: اگر این اختلاف سلیقه ها و برداشتها با هوای نفس مخلوط شد کار خراب می شود بنابراین باید ملاحظه کرد کجا اختلاف سلیقه براساس هوای نفس و کجا براساس احساس تکلیف است.
حضرت آیت الله خامنه ای دقت در عمل به تکلیف و رعایت تقوا یعنی تلاش و مراقبت برای انجام وظیفه را موجب لطف و فضل الهی دانستند و خاطرنشان کردند: در احساس تکلیف هم، دقت لازم است تا قدم از دایره تکلیف آن طرف تر نگذاشت و زیاده روی نکرد .
رهبر انقلاب اسلامی در پایان با اشاره به ضرورت تلاش برای عمل به وظایف و رعایت تقوا افزودند: بحمدالله تا امروز لطف و مدد الهی شامل حال ملت ایران بوده است.
در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین مصلحی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در گزارش کوتاهی از فعالیتهای قرآنی گفت: سازمان اوقاف در بخش آموزش دانشکده های علوم قرآنی را به دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تبدیل کرد.
وی با اشاره به برگزاری 850 کلاس تفسیر با محوریت بقاع متبرکه و مساجد و توسعه این کلاسها در ماه مبارک رمضان افزود: مرکز ترجمه زبانهای خارجی نیز قرآن را به 7 زبان ترجمه کرده که بارها در کشورهای مختلف به چاپ رسیده است.
حجت الاسلام والمسلمین مصلحی از دریافت 820 مقاله پژوهشی درباره موضوعات قرآنی در بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم خبر داد و افزود: در این دوره از مسابقات 98 شرکت کننده از 55 کشور حضور داشتند و نسل جدید قاریان ممتاز داخلی در جمع داوران بین المللی حضور داشتند ضمن آنکه برای نخستین بار در جهان اسلام از قرائت تحقیق مجلسی رونمایی شد.
نارضایتی اصولگرایان از لاریجانی و احتمال تغییر رئیس فراکسیون اکثریت
مواضع یکسال اخیر علی لاریجانی در مقام ریاست مجلس و ریاست فراکسیون اکثریت با نارضایتی جدی برخی چهرههای مؤثر جریان اصولگرا در مجلس مواجه شده و احتمال برکناری وی از ریاست فراکسیون اصولگرایان را قوت بخشیده است.
به گزارش رجانیوز، علی لاریجانی سال گذشته در حالی برای ریاست فراکسیون اکثریت کاندیدا شد که پیش از آن با غلامعلی حدادعادل توافق کرده بود که هیچیک از این دو نفر برای ریاست فراکسیون کاندیدا نخواهند شد اما لاریجانی بدون هرگونه توضیحی این توافق را نقض کرد.
با این حال، نمایندگان مؤثر اصولگرا در مجلس از سویی معتقدند ریاست همزمان مجلس و فراکسیون اکثریت توسط لاریجانی وی را با محدودیتهای طبیعی و غیرقابل اجتنابی مواجه کرده است و از سوی دیگر، لاریجانی نیز با اقدامات و مواضع یکسالهی اخیر خود بهویژه در جریان انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن، نشان داده است گزینه مناسبی برای ادامه ریاست بر مهمترین فراکسیون مجلس شورای اسلامی نیست.
برگزاری نامنظم جلسات فراکسیون که اغلب آنها نیز بدون حضور لاریجانی برگزار میشود، همچنین عدم اعلام موضع فراکسیون و به انفعال افتادن آن در رویدادهای مهم، از دلایل دیگر منتقدان لاریجانی برای برکناری وی است.
در این میان، غلامعلی حدادعادل مطرحترین گزینه برای ریاست فراکسیون اکثریت است. با این حال، حدادعادل هنوز موافقت نهایی خود را برای کاندیداتوری اعلام نکرده است و احتمال عدم خطر کردن وی برای رقابت با لاریجانی همانند حدود 2 ماه قبل که حاضر به رقابت برای ریاست مجلس نشد، منتفی نیست.
اگرچه مواضع اصولگرایانه حدادعادل در جریان انتخابات دهم ریاست جمهوری، محکوم کردن قاطع اغتشاشات پس از انتخابات و به محاجه طلبیدن موسوی در خصوص قانونشکنیهایش، موقعیت وی را در میان اصولگرایان ارتقا داده و زمینه برای ریاست وی بر فراکسیون اصولگرایان تقریباً مهیا است.
در این زمینه عضو فراکسیون اصولگرایان تصریح کرد: با ارزیابی عملکرد این فراکسیون در یک سال گذشته، می توان این نکته را درک کرد که فراکسیون از تمام ظرفیتهای خود استفاده نکرده است. ستار هدایتخواه، با بیان اینکه انسجام لازم در تصمیم گیریهای این فراکسیون مشاهده نشده است، در این خصوص افزود: یکی از دلایل این عدم انسجام، یکی بودن رئیس فراکسیون و رئیس مجلس بود که به نظر می رسد لازم است اصلاح شود. چرا که تا کنون شاهد یک سری مصلحت اندیشی هایی بودیم که جایگاه رییس مجلس آن را ایجاب می کرد.
در عین حال، پرویز سروری، با بیان اینکه در هفته های گذشته، طیف های مختلفی از نمایندگان اصولگرا با حدادعادل دیدار و از او برای ریاست فراکسیون اصولگرایان دعوت کرده اند، اظهار داشت: البته تاکنون وی از پذیرش این پیشنهاد امتناع کرده است. اما نمایندگان مشتاق به ریاست حدادعادل در فراکسیون اصولگرایان، می توانند حتی در صورت عدم تمایل وی نیز، او را برای احراز این پست کاندیدا کنند.
این نماینده تهران بحث ریاست حدادعادل برای ریاست فراکسیون اصولگرایان را جدی میداند و میافزاید: مجموعه شرایط بهوجود آمده، سبب شده که لاریجانی دیگر تمایلی برای ریاست فراکسیون اصولگرایان نداشته باشد.
وی در پاسخ به اینکه آیا عملکرد لاریجانی در برهه انتخابات ریاست جمهوری دهم منجر به نارضایتی برخی نمایندگان و تلاش آنها برای برکناری وی شده است؟ تصریح می کند: در آستانه انتخابات گذشته اکثر نمایندگان اصولگرا به اعلام حمایت علنی از نامزدی احمدی نژاد اصرار داشتند. اما آقای لاریجانی مطابق خواست آنها عمل نکرد و بیانیه این فراکسیون در این زمینه بسیار دیر صادر شد.
به گفته وی در دومین انتخابات هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان که در مرداد ماه برگزار خواهد شد، ابتدا اعضای مجمع عمومی، 44 عضو شورای مرکزی این فراکسیون (از هر استان یک تا دو نماینده و از تهران 5 نماینده) را برمی گزینند و پس از آن، این 44 نفر به انتخاب هیات رئیسه و نهایتاً شخص رئیس فراکسیون می پردازند.
با این وجود، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به تقاضای تغییر ریاست فراکسیون اصولگرایان مجلس که از سوی برخی نمایندگان مطرح شده است، یاد آورمی شود: این نظر اکثریت اعضای فراکسیون نیست و تنها عده ای خاص که به عملکرد آقای لاریجانی انتقاد دارند، این موضوع را پیگیری می کنند.
حسین سبحانی نیا از نمایندگان نزدیک به لاریجانی، تلاش برای تغییر ریاست لاریجانی در رأس این فراکسیون را محدود به اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی و تعداد محدودی از نمایندگان دیگر دانسته و افزود: لاریجانی در ابتدای تشکیل فراکسیون اصولگرایان، قصد پذیرش ریاست این فراکسیون را نداشت، اما جمع بندی ها در سال گذشته به اینجا ختم شد که همه به ریاست ایشان رأی دادند.
وی ادامه داد: سال گذشته آقای حداد در این رقابت شرکت نداشتند و تنها باهنر بود که با لاریجانی رقابت کرد.
سبحانینیا در تشریح انتخابات هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان، یادآور می شود که ابتدا شورای مرکزی این فراکسیون با رأی اعضای مجمع عمومی انتخاب می شوند. در این انتخابات از هر استان یک تا دو نفر به عضویت شورای مرکزی در می آیند، البته برای استان تهران، 5 نفر از نمایندگان انتخاب می شوند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه می دهد: اعضای شورای مرکزی در گام بعد، اعضای هیات رئیسه فراکسیون و رئیس آن را انتخاب خواهند کرد. به گفتهی وی، رئیس فراکسیون حتماً باید یکی از اعضای شورای مرکزی باشد. در حالی که هم اکنون حدادعادل عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان نیست و باهنر، صدر، زارعی، بادامچیان و آقاتهرانی از تهران در شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان عضویت دارند.