روند تحقق دانشگاه اسلامی32 سال انتظار!
هوشیار سرمد
«معنی اسلامی شدن دانشگاه این است که استقلال پیدا کند و خودش را از غرب جدا کند و خودش را از وابستگی به شرق جدا کند و یک مملکت مستقل، یک دانشگاه مستقل، یک فرهنگ مستقل داشته باشیم. عزیزان من! ما از حصر اقتصادی نمی ترسیم، ما از دخالت نظامی نمی ترسیم، آن چیزی که ما را می ترساند وابستگی فرهنگی است، ما از دانشگاه استعماری می ترسیم، ما از دانشگاهی می ترسیم که جوان های ما را آن طور تربیت کنند که خدمت غرب بکنند»1 یکی از مهم ترین عوامل اسلامی شدن دانشگاه ها تدوین صحیح علوم انسانی براساس علوم اسلامی، هماهنگ با آخرین پیشرفت های علوم انسانی در مغرب زمین می باشد.
اما در اینجا باید نکاتی را در تحقق این امر بنیادین و سرنوشت ساز درعرصه دانشگاه ها و مراکز آموزشی مورد توجه جدی قرارداد و آن اینکه در اسلام بعداز تاریخ صدر آن با عدم فعلیت تاریخی و سیاسی نظام ولایت در زمان حیات ائمه خصوصا بعداز شهادت امام حسن(ع) تا ظهور انقلاب اسلامی ایران، جنبه سیاسی و اجتماعی اسلام که در عرصه حکومت در انحصار خلفای بنی امیه و بنی عباس و بعدا سلاطین مستبد قرار گرفت، از جنبه فکری، اعتقادی و معنوی آن جدا گشت و در نتیجه با وجود رشد علوم الهی و حتی طبیعی و ریاضی در تاریخ و تمدن اسلامی، علوم انسانی از جامعه شناسی تا علم سیاست و اقتصاد به علت عدم وجود آزادی های سیاسی به انحطاط کامل گرایید. بعداز نهضت مشروطه و روی کارآمدن حکومت وابسته پهلوی نیز با وجود طرفداری این رژیم در غربی کردن جامعه اسلامی مجددا به علت فقدان استقلال و آزادی های ملی و سیاسی، علوم اجتماعی و انسانی علی رغم تاثیرپذیری سطحی و صوری از تفکر و تمدن غرب، مجال رشد و نضج کافی نیافت. ظهور انقلاب اسلامی و تشکیل نظام مقدس مبتنی بر ولایت و رهبری حضرت امام خمینی(ره)، مجالی شد تا مسائل معنوی و علوم دینی با جنبه های سیاسی، اجتماعی و مادی پیوندی مستحکم یابد که بعدا می بایست در انقلابی فرهنگی با تبیین و تفسیر علمی این پیوند مقدس به صورتی علمی و دانشگاهی در عرصه تدوین علوم انسانی براساس مبانی اصیل اسلامی که بعداز شهادت امام حسن مجتبی(ع) تا ظهور انقلاب اسلامی ایران به علت ظهور و حاکمیت حکومت های غیردینی و مستبد مسکوت مانده بود، صورت می پذیرفت. اما متاسفانه عدم تحقق این امر اساسی بعداز وقوع انقلاب اسلامی به تدریج موجب ازدیاد فقر فرهنگی در زمینه علوم انسانی و تجربی جدید و در نتیجه باعث تشدید وابستگی فکری برخی از اساتید دانشگاهی ایران به غرب گردید و این امر نیز تاکنون موجب ظهور برخی بحران های فکری، سیاسی و دانشگاهی دراین سرزمین گردیده است و امروز بعداز تحقق نظام ولایت در این کشور با تهاجم و شبیخون فرهنگی غرب، دانشگاه های ایران عرصه تاخت و تاز اندیشه های ضداسلامی و ضدولایی گشته است تا به حدی که برخی از مراکز پژوهشی علمی و فکری کشور نیز متأسفانه تحت تاثیر این امواج سهمگین غیراسلامی قرار گرفته اند. تا به آنجا که مقام معظم رهبری درباره این امر خطیر و حساس با صراحت هشدار داده و مکررا فرموده اند: «آینده نظام وابسته به اسلامی کردن دانشگاه ها می باشد»؛ چرا که همه مسئولین نظام بدون استثنا در آینده همانند گذشته با تحصیل رسمی در دانشگاه ها و یا در خارج از آن تحت تأثیر وضعیت فکری و ا جتماعی آن می باشند. در ماه های اخیر بحث اسلامی شدن دانشگاه ها درقالب طرح تحول علوم انسانی، طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه ها و... در جامعه توسط اقشار مختلف از علما و مراجع تا دانشجویان مطرح شده است. گزارش کیهان را درباره این موضوع می خوانیم.
دکتر نعمت الله باوند، استاد دانشگاه درباره اسلامی شدن دانشگاه ها، می گوید: بزرگ ترین پیام فرهنگی حضرت امام خمینی(ره) در ارتباط با نحوه تدوین علوم انسانی دانشگاه ها براساس حقایق و تعالیم معنوی اسلامی در این فرموده موجز اما بسیار عمیق ایشان خلاصه می شود که: «تمام علوم چه علوم طبیعی باشد و چه علوم غیرطبیعی باشد، آنکه اسلام می خواهد، آن مقصدی که اسلام دارد این است که تمام اینها مهار بشود به علوم الهی و به توحید بازگردد.»2 اندیشمندان و اساتید متفکر و متعهد دانشگاهی و حوزوی می بایست به نوعی وحدت فکری و به نوعی همفکری علمی به تدوین علوم انسانی جدید با استفاده از برخی دستاوردهای علوم جدید در غرب براساس مبانی فکری و علمی علوم اسلامی و حقایق مکتب بزرگ اسلام مبادرت ورزند تا قادر به ایجاد تحول و تحقق انقلاب فرهنگی مورد نیاز کشورمان گردند تا به این وسیله هم برخی معضلات عمیق فرهنگی کشورمان مرتفع گردد و هم رسالت جهانی و فرهنگی عمیق انقلاب بزرگ اسلامی درسطح جهان بحران زده معاصر محقق گردد.
دکتر باوند معتقد است: تحقق سخن حضرت امام (قدس سره) مبنی بر لزوم بازگشت همه علوم به علم شریف توحید نیازمند تحقق «انقلاب فرهنگی» بزرگی است که متأسفانه تاکنون درعرصه دانشگاهها و مراکز پژوهشی تحقق نیافته است؛ زیرا غالب اساتید رشته های فلسفه، الهیات و عرفان که می بایست تاکنون به تدوین چارچوب و تعریف دقیقی از نگرش اسلام درخصوص جهان بینی فلسفی متناسب با تفکر و تمدن معاصر جهان برای هدایت علوم انسانی پایه و فنی اهتمام می ورزیدند، با بی تفاوتی و سکوت از اهتمام به چنین مسئله سرنوشت سازی خودداری کرده و حتی برخی از آنها با وجود اعتقادات دینی و آشنایی با تفکر جهان غرب، حضور در چنین عرصه حیاتی و ارتباط غیرمستقیم و علمی با عرصه حکومت و سیاست کشور اسلامی را نوعی کار «ایدئولوژیک» و سیاسی صرف تلقی کردند. ازسوی دیگر با وجود چنین خلأ و فقر فرهنگی، بعضی از اساتید علوم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که فاقد فهم عمیق نسبت به مبانی فلسفی برای ایجاد چارچوب مورد نیاز انقلاب فرهنگی دراین سرزمین الهی هستند، تحت تأثیر مکاتب اجتماعی و سیاسی غرب با طرفداری از بینش و فرهنگ علوم انسانی غرب، مروج غرب گرایی درعرصه علوم انسانی و سیاسی بوده و دراین میان برخی از متخصصان علوم پایه و فنی که مطالعاتی آزاد در مباحث فلسفی و دینی دارند با تلاش در «عصری کردن معرفت دینی» سعی در انطباق اسلام با مکتب «نئوپوزیتویسم» غرب که در واقع مروج مکتب «ماتریالیسم جدید و علمی» است، دارند و در این جهت گروه کثیری از عالمان علوم پایه و فنی به صورت سطحی و شخصی معتقدند که علوم مذکور هیچ ارتباطی با رشته هایی چون فلسفه و خصوصاً عرفان و الهیات و دین ندارند و بلکه در تباین و تخالف با علوم مذکور هستند و خود دارای قلمروی کاملا مستقل می باشند.
وی ادامه داد: چنین بینش مادی و حسی هم اکنون در میان بسیاری از دانشجویان و برخی اساتید علوم پایه و فنی و همچنین علوم اجتماعی و سیاسی به علت فقدان و حضور یک جریان نیرومند و مترقی فرهنگ اسلامی که در گذشته با متفکران و بزرگانی چون علامه طباطبایی، استاد شهید مطهری و... چنین بینش اصیل و بنیادین برای نسل گذشته را فراهم نمودند و این تلاش عظیم فرهنگی در انطباق متعادل تعالیم عالیه اسلام با مقتضیات عصر جدید خود زمینه فرهنگی مورد نیاز را برای تأسیس حکومت و انقلاب اسلامی در دو دهه گذشته به وجود آورد، ندای اقتباس کامل تفکر و تمدن غرب از جمله توسعه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و همچنین کسب علوم جدید و حتی بینش برخی مکاتب فلسفی و الحادی و اومانیستی مغرب زمین را در برخی مراکز دانشگاهی و پژوهشی سر داده اند تا به این وسیله نادانسته جامعه اسلامی ما را با یک بحران فرهنگی و فکری ژرف و ریشه دار مواجه سازند.
باوند اظهار داشت: در این میان برخی از عالمان و مدیران مراکز آموزشی، پژوهشی و اجرایی کشور سعی در تفسیر نامتعادل میان دین و حقایق ماوراءالطبیعی براساس علوم جدید مادی غرب دارند. بسیاری از فیزیکدانان و جهان شناسان بزرگ غرب همچون «ماکس پلانگ»، «انیشتین» و خصوصاً «جینز» و «ادینگتون» و... سعی کامل در انطباق و تفسیر مبانی علم فیزیک جدید با برخی حقایق متافیزیکی و حتی عرفانی داشتند، به عنوان نمونه ادینگتون می گوید: «از این دورنما ما یک جهان روحانی را در کنار جهان فیزیکی تشخیص می دهیم.»3 درست در چنین شرایط فکری جهان معاصر، برخی متجددان غربگرای داخلی مدعی اقتباس فرهنگ و الگوی توسعه نامتعادل معاصر جهانی می باشند و به این وسیله دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور را علی رغم برخی پیشرفت های علمی و فنی اخیر که اصلاح و تکمیل آن به صورت متعادل و همه جانبه بسیار ارزشمند و مغتنم می باشد، با بحرانی فرهنگی مواجه ساخته اند.
دکتر باوند در ادامه با اشاره به شکوه مقام معظم رهبری از روند کار دانشگاه ها و مراکز مربوطه و تاکید بر لزوم اسلامی شدن دانشگاه ها، ادامه داد: در پاسخ به چنین خواست بنیادین و ضروری، بسیاری از مسئولین تصور می کنند که تنها با صدور چند آیین نامه صوری و یا اجرایی و اداری می توان به انجام چنین مسئله خطیر مبادرت ورزید؛ غافل از آنکه مسئله اسلامی شدن دانشگاه ها در مرحله نخست با ایجاد تحولی فرهنگی و فکری در عرصه علوم فلسفی و دینی و انسانی که خود می تواند منجر به تحقق توسعه ای همه جانبه در همه عرصه های فرهنگی، اقتصادی، علمی و سیاسی گردد، ممکن و میسر است تا به این وسیله کشور اسلامی ما قادر به رفع مشکلات و نیازهای مادی و همچنین معنوی خود و بلکه امت بزرگ اسلامی گردد و بتواند در دنیای به بن بست رسیده و بحرانی و متناقض جهان کنونی که دچار تعارضاتی ریشه ای در همه عرصه های فلسفی، علمی، اخلاقی، سیاسی و زیست- محیطی است با پی ریزی یک تمدن متعادل و بزرگ اسلامی در آینده ای نه چندان دور که امروزه سخت مورد نیاز جامعه بشری است. منادی رهایی بشر از بن بست و بحران موجود در تمدن مبتنی بر پیشرفت و آشوب و یا علم و توحش مدرن معاصر گردد.
وی در انتها افزود: برای اسلامی شدن دانشگاه ها و تدوین علوم انسانی جدید براساس حقایق عالیه اسلامی، در ابتداء باید متوجه برخی مبانی، محورها و یا اساسا امکان تأسیس علوم انسانی جدید در مراکز علمی، دانشگاهی و حوزوی در جمهوری اسلامی ایران و بلکه جهان معاصر شد تا براساس وقوف و تذکر نسبت به آنها بتوانیم قادر به تأسیس و تدوین علوم انسانی و برخی مبانی فلسفی علوم تجربی و پایه موفق گردیم.
ویژگی های مربوط به اسلامی بودن دانشگاه باید مشخص شود
مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، به تبیین مسئله اسلامی کردن دانشگاه ها پرداخت و عنوان کرد: آنچه که لازم است بر روی آن کار شود این است که اسلامی کردن در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک هدف کلان مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و مأموریت دستگاه های مختلف برای اسلامی کردن دانشگاه ها معلوم شود.
وی در تشریح سخنان خود گفت: یعنی در فرآیند اسلامی کردن دانشگاه ها اولا چشم انداز سال های آینده ترسیم شود و دقیقا تبیین شود که مثلا اگر قرار است 20 سال آینده دانشگاهی اسلامی داشته باشیم این دانشگاه چه فرقی با دانشگاه های امروز ما خواهد داشت.
فیض تأکید کرد: باید مشخص کرد ویژگی هایی که مربوط به اسلامیت دانشگاه ها است نه مربوط به آکادمیک بودن دانشگاه ها چیست؟ زمانی که دقیقا تغییراتی که باید وضع امروزی نسبت به 20 سال آینده داشته باشد، روشن شد مأموریت هر یک از دستگاه ها نیز در این فرآیند معلوم می شود و در تقسیم و تفویذ مأموریت ها، جهاد دانشگاهی هم بخشی از این وظایف را برعهده خواهد گرفت.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی پیش نیاز اول حرکت برای اسلامی شدن دانشگاه ها را شفاف سازی این موضوع دانست و گفت: اگر چه اقداماتی در این راستا انجام گرفته و سندی نیز تدوین شده است اما به نظر من این سند نیازمند بازنگری و به روز رسانی است.
وی یکی از وظایف و مأموریت هایی را که می توان به جهاد دانشگاهی واگذار کرد، ایجاد فرآیندی برای تولید نظریه های مبتنی بر اندیشه اسلامی در حوزه علوم انسانی دانست و اظهار کرد: نظریه پردازی یک فرآیند زمان بر است و نمی توان آن را یک روزه تهیه کرد، چراکه نظریات باید پس از طرح در جامعه و بین نخبگان مورد نقد و تحلیل قرار گیرند و خود نظریه پرداز باید این جسارت را داشته باشد که نظریات خود را اصلاح کند و در طول سال ها افراد مختلف درمورد آن اظهارنظر کنند تا یک نظریه اصولی و صحیح تبیین شود.
این مقام مسئول گفت: پژوهشگاه هایی که در دانشگاه ها وجود دارد نباید به پژوهش های سکولار محدود باشد بلکه این پژوهشگاه ها باید فعالیت های خود را به سمت فعالیت هایی با رویکرد دینی پیش ببرند تا در نهایت به ارائه نظریه های اسلامی در حوزه های مختلف بینجامد.
اسلامی کردن شکل و محتوا؛ تصمیم سال جاری وزارت علوم
کامران دانشجو در دیدار خود با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، یکی از برنامه های وزارت علوم را، اسلامی کردن دانشگاه ها و نزدیک کردن دانشگاه ها ازنظر شکل و محتوا به آموزه ها و ارزش های اسلامی ذکر کرد.
براساس این گزارش، نورالله حیدری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حضور وزیر علوم در جلسه این کمیسیون برای تشریح برنامه های وزارتخانه متبوعش در سال جاری، گفت: «یکی از برنامه های وزارت علوم اسلامی کردن دانشگاه ها و نزدیک کردن دانشگاه ها ازنظر شکل و محتوا به آموزه ها و ارزش های اسلامی است.»
وی در توضیح برنامه های عنوان شده از سوی وزیر علوم، گفت: طبق اظهارات وزیر این وزارتخانه مصمم است که در سال جاری دانشگاه ها را از لحاظ شکل و محتوا به آموزه ها و ارزش های اسلامی و به طور کلی اسلامی کردن دانشگاه ها نزدیک کند. بدین صورت که ازنظر شکل درمورد مراودات، نوع پوشش و تعاملات بین دانشجویان و از لحاظ محتوایی نیز رابطه با درس، کتب و نوع تدریس و بومی کردن دانش اسلامی و به نوعی استقلال علمی تجدیدنظری صورت گیرد.
عباسپور، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز خاطرنشان کرد: وزیر علوم با حضور در مجلس اعلام کرد که درصدد اجرای طرح اسلامی شدن دانشگاه هاست که کمیسیون نیز با آن موافق است.
دانشگاهی نیاز است که تزکیه و آموزش را با هم بیامیزد
سیدمحمود حسینی دولت آبادی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تفکیک جنسیتی دانشجویان دختر و پسر و دانشگاه های تک جنسیتی، تنها بخشی از پروسه اسلامی شدن دانشگاه هاست. بخش های دیگری هم برای اسلامی شدن دانشگاه ها وجود دارد.
به گفته او با یک تفکیک جنسیتی کلاس ها و بالاتر از آن محیط کلی تحصیل، دانشگاه، اسلامی نمی شود: رعایت حجاب اسلامی، تدوین سرفصل های درسی مختلف و مبتنی بر احکام اسلامی از جمله معیارهای دیگر اسلامی شدن دانشگاه هاست.
نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین اظهار داشت: نظام ما، یک نظام دینی است. می گوییم جمهوری اسلامی ایران. یعنی همه بخش های آن باید اسلامی باشد. اکنون یک نفر را چشم بسته، بگذارید در دانشگاه تهران، متوجه می شود که این محیط تحصیل در یک کشور اسلامی است؟ قطعا نه. ما می خواهیم یک دانشگاه داشته باشیم که تزکیه و آموزش را با هم بیامیزد.
حسینی دولت آبادی، البته الگوبرداری دانشگاه اسلامی از برخی دانشگاه های عربستان سعودی را رد کرد و ادامه داد: الگوی ما آنها نیستند که با اتوبوس دختران را وارد دانشگاه می کنند و از داخل دانشگاه هم با اتوبوس برمی گردانند خانه، ما الگوی خودمان را داریم. اصلا نگاه ما این نیست.
او همچنین درباره رعایت پوشش اسلامی در دانشگاه ها هم گفت: حجاب، یک اصل پذیرفته شده در اسلام است. ما نمی توانیم بگوییم چرا باید از دانشگاه شروع کرد. اتفاقا دانشگاه بخش مهم و بزرگی از جامعه ماست که باید حجاب در آن رعایت شود، هم دختران، هم پسران. هرچند نمی پسندیم که حجاب داخل دانشگاه به گونه ای باشد و در خارج از دانشگاه به گونه ای دیگر.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در انتها اجبار شدن چادر در دانشگاه ها را رد کرد، هرچند که معتقد است هیئت امنای هر دانشگاه، می تواند برای این منظور تصمیم گیری کند.
اسلامی شدن دانشگاه ها مستلزم توجه جدی به محتواست
رئیس جمهور در تاریخ 15 تیرماه طی نامه ای دستور توقف اجرای طرح تفکیک جنسیتی را به وزارت علوم داد. در همین راستا رؤسای دانشگاه های سراسر کشور در بخشی از بیانیه پایانی نشست فرهنگی-اجتماعی رؤسای دانشگاه ها اعلام کردند: خداباوری، جوهر فرهنگ اسلامی ایرانی را تشکیل می دهد، لذا توجه عمیق به این مبانی دربرنامه ریزی های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی و اجرایی درتمامی ابعاد دانشگاه و حتی در مسیر جذب استاد و دانشجو لازم است.
این بیانیه می افزاید: رؤسای دانشگاه ها کامیابی و توفیق آموزشی درحرکت اسلامی شدن دانشگاه ها را مستلزم عدم اکتفا به قالب ها و ظواهر و توجه جدی به محتوای مطلوب می دانند و خودباوری استاد و دانشجو، جوشش علمی درعین غالب بودن وجه دینی، شادابی، نوآوری، نوزایی و بهره مندی از گرایش های دینی و معنوی لطیف را از لوازم حرکت در این مسیر ارزیابی می کنند.
دربخش پایانی این بیانیه تصریح شده است: رؤسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ضمن تاکید بر توجه همه جانبه به مسأله عفاف و حجاب در دانشگا ه ها، ضرورت برنامه ریزی و اقدام فرهنگی برای تبیین فرهنگ حجاب و عفاف برای دختران و پسران دانشجو و سایر اقشار دانشگاهی کشور،بر اتخاذ راهکار برای اجرای عملی و غیر شعاری آیین نامه های پوشش در دانشگاه ها، به ویژه آیین نامه راهکار اجرایی حجاب و عفاف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید می ورزند.
به گزارش خبرنگار کیهان، کامران دانشجو، وزیر علوم نیز طی سخنانی دراین نشست گفت: بنده درخصوص اسلامی شدن دانشگاه ها تاکنون به صورت شفاف صحبت کرده ام؛ اما برخی ها اعلام می کنند که به صورت شفاف این بحث را مطرح نکرده اند و بعید می دانم دراین خصوص شفاف تر از من کسی صحبت کرده باشد.
دانشجو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بحث اسلامی شدن دانشگاه ها می گوییم:«قال الصادق(ع)...» که برخی ها می گویند این گونه سخنان مشکل دارد. اما اگر بگوییم:«قال کانت...» می گویند این مطالب کاملاً صحیح است. آخر چرا عده ای باید خودباخته باشند و نمی خواهند خودشان را درست کنند.
دانشجو درخصوص اسلامی شدن دانشگاه ها افزود: آقایانی که مخالف اسلامی شدن دانشگاه ها هستند لازم است به نظرات مراجع عظام تقلید دراین خصوص مراجعه کنند. آن ها معتقدند که امام خمینی (ره) فرموده نباید در دانشگاه ها دیوار بکشیم و پاسخ من به این افراد این است که آیا ما می خواهیم دردانشگاه ها دیوار بکشیم؟ چرا خود را مسخره می کنید؟
وزیر علوم درانتها گفت: یکی از ایرادهایی که مخالفان این طرح می گیرند این است که این طرح 24 سال در نظام اسلامی اجرا نشده و حال چرا از مسئولان قبلی سؤال نمی شود که چرا این قوانین را اجرا نکرده اند و چرا حالا که می خواهیم این طرح را اجرا کنیم؟ از ما ایراد می گیرند واقعاً اینجا باید گفت جل الخالق و پناه می برم به خدا!
پس از بیانیه رؤسای دانشگاه ها، وزارت علوم نیز طی اطلاعیه ای اعلام کرد: صراحتا اعلام می شود آنچه که به جد مورد تأکید و تعقیب می باشد، موضوع اسلامی شدن دانشگاه ها در دو بعد محتوا و ظاهر است که در این زمینه تغییر و تحول در سرفصل ها و محتوای دروس علوم انسانی به عنوان یک اصل است؛ چرا که علوم انسانی مقصد را مشخص می کند و در عین حال اجرای مصوبات سال های 1366 و 1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان رعایت شئونات اسلامی و راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب که بعضاً مغفول مانده، پیگیری می شود.
وزارت علوم افزوده است: بدیهی است دستور ریاست محترم جمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نصب العین بوده و برنامه های این وزارتخانه در راستای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به حیطه اجرا درمی آید و وزارت علوم در صدد دستیابی به راهکارهای عالمانه تر و کارشناسی شده در اجرای تمام و کمال مصوبات مذکور بوده تا ضمن رفع نگرانی ریاست محترم جمهور، دغدغه مراجع عظام را نیز برطرف کرده و انتظار به حق مردم شریف و متدین ایران اسلامی را در تحقق دانشگاه اسلامی با طبع تدریجی تغییرات فرهنگی محقق سازد.
زمینه اسلامی شدن دانشگاه ها فراهم شد
خواجه سروی، معاون وزیر علوم سه طیف را برشمرد که مخالف اجرا شدن قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جلوگیری از اختلاط زن و مرد در دانشگاه ها هستند و گفت: ضدانقلاب خارج نشین یا ضدانقلاب داخل کشور یکی از این دستگاه هایی هستند که نباید به دام آن ها بیفتیم.
طیف دیگری که در داخل کشور هستند و مخالف اجرایی شدن این قانون اند رقبای سیاسی مان هستند که خیلی دنبال عفاف و حجاب نیستند؛ یا دنبال رأی اند یا دنبال قدرت. آنها به بحث عفاف، حجاب و پوشش را اشکال می گیرند و غوغا درست می کنند.
وی افزود: طیف سومی که مخالف اجرا شدن قانون اختلاط زن و مرد در دانشگاه هستند، طیف استحاله طلبی هستند که در سال های اول انقلاب و بعدها رویکرد کلی شان استحاله فرهنگی بوده است؛ اما ما باید شعارمان این باشد که قانون عفاف، حجاب و پوشش را براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا کنیم.
خواجه سروی همچنین از رسانه ها خواستار شد دیگر اصطلاح «تفکیک جنسیتی» را به کار نبرند و گفت: بحث تفکیک جنسیتی از VOA شروع شده و «بی بی سی فارسی» آن را ادامه داد و خبرگزاری های داخلی مان نیز که امیدواریم ندانسته این کار را کرده باشند، این عنوان را تکرار می کنند. از رسانه ها خواهش می کنیم که اصطلاح تفکیک جنسیتی را به کار نبرند و فضاسازی بر روی تفکیک جنسیتی صورت نگیرد. برخی از مخالفان تحلیل کرده اند که به دنبال تفکیک جنسیتی بحث تبعیض جنسیتی خواهد آمد و بعدش این طور می گویند که اصلا حجاب یک چیز ضروری است یا خیر؟ و خواستار هویتی کردن بحث هستند.
وی با بیان اینکه بسیاری از برنامه های VOA و بی بی سی بر روی بحث تفکیک جنسیتی متمرکز شده است، گفت: در دانشگاه باید محتوای قانون عفاف، حجاب و پوشش که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است را اجرا کنیم.
خواجه سروی اسلامی شدن دانشگاه ها را از آرزوهای بزرگ ملت ایران، مقام معظم رهبری، امام راحل و مراجع معظم تقلید دانست و گفت: اکنون زمینه های اسلامی شدن دانشگاه ها فراهم شده و شخص وزیر علوم پرچمدار آن است.
ــــــــــــــــــــــــــــــ
1- صحیفه نور جلد 7 صفحه 187
2- صحیفه نور، ج5، ص33
3-مقاله «واقعیت، علیت و عرفان» ادینگتون، فلسفه علمی (جلد دوم) ترجمعه جمعی از مترجمین
کیهان