چگونه باید باشیم :
رسول گرامى اسلام فرمود:
نَوِّروُا مَجالِسَکُم بِذِکرِ عَلِىّ بنِ اَبى طالِب
جلسات خود را با نام و یاد على علیه السّلام نورانى کنید
با کشف و شناسائى (الگوهاى رفتارى امام على علیه السّلام ) حقیقت (چگونه بودن ؟) براى ما روشن مى شود
و آنگاه چگونه زندگى کردن نیز مشخص خواهد شد.
پـیـروى از امام على علیه السّلام و الگو قرار دادن راه و رسم زندگى آن بزرگ معصوم الهـى ،بـر این حقیقت تکیه دارد که با مطالعه همه کتب و منابع ومآخذ روائى و تاریخى و سیاسى موجود کشف کنیم که :
(امام علیه السّلام چگونه بود؟)
آنگاه بدانیم که :
(چگونه باید باشیم)
زیرا خود فرمود:
اَیُّهـَا النـّاسُ اِنـّى وَاللّهِ مـا اءَحـُثُّکـُم عـَلى طـاعَةٍ اِلاّ وَ اءَسبِقُکُم الَیهَا، وَ لا اءَنهاکُم عَن مَعصِیَةٍ اِلاّ وَ اءَتَناهى قبلَکُم عَنها
(اى مـردم ! هـمـانـا سـوگـنـد بـه خـدا مـن شـمـا را بـه عـمـل پـسـنـدیـده اى تـشـویـق نـمـى کـنـم جـز آنـکـه در عمل کردن به آن از شما پیشى مى گیرم ، و شما را از گناهى باز نمى دارم جز آنکه پیش از نهى کردن ، خود آن را ترک کرده ام)
پـس تـوجه به الگوهاى رفتارى امام على علیه السّلام براى مبارزان و دلاورانى که با نـام او جـنـگـیـدنـد، و بـا نـام او خـروشیدند، و هم اکنون در جاى جاى زندگى ، در صلح و سـازنـدگـى ، در جـنـگ و سـتـیـز بـا دشـمـن ، در خـودسـازى و جـامـعـه سـازى و در همه جا بـدنـبـال الگـوهـاى کـامـل روانـنـد، بـسـیـار مهمّ و سرنوشت ساز است تا در تداوم راه امام بجوشند، و در همسوئى با امیر بیان بکوشند، که بارها پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله فرمود:
(آنانکه از على پیروى کنند اهل نجات و بهشتند)
و به على علیه السّلام اشاره کرد و فرمود:
(این على و پیروان او در بهشت جاى دارند)
و امـیـدواریـم کـه کـشـف و شـنـاسـائى ( الگـوهاى رفتارى امام على علیه السّلام ( آغاز مـبـارکـى بـاشـد تـا این راه تداوم یابد، وبه کشف و شناسائى) الگوهاى رفتارى( دیگر معصومین علیهم السّلام بیانجامد.
در اینجا توجّه به چند تذکّر اساسى لازم است .
اوّل ـ الگوهاى رفتارى و عنصر زمان و مکان
رفـتـارهـاى امـام عـلى علیه السّلام برخى اختصاصى و بعضى عمومى است ، که باید در ارزیابى الگوهاى رفتارى دقّت شود.
گـاهـى عملى یا رفتارى را امام على علیه السّلام در شرائط زمانى و مکانى خاصّى انجام داده اسـت کـه مـتـنـاسـب بـا هـمـان دوران و شـرائط خـاصـّ قـابـل ارزیـابـى اسـت ، و الزامـى ندارد که دیگران همواره آن را الگو قرار داده و به آن عـمل کنند، که در اخلاق فردى امام على علیه السّلام نمونه هاى روشنى را جمع آورى کرده ایم ، و دیگر امامان معصوم علیه السّلام نیز توضیح داده اند که :
شـکـل و جـنـس لبـاس امـام عـلى عـلیـه السـّلام تـنـهـا در روزگـار خـودش قابل پیاده شدن بود، امّا هم اکنون اگر آن لباس ها را بپوشیم ، مورد اعتراض مردم قرار خواهیم گرفت .
یعنى عُنصر زمان و مکان ، در کیفیّت ها تاءثیر بسزائى دارد.
پـس اگـر الگـوهـاى رفـتـارى ، درسـت تـبـیـیـن نـگـردد، ضـمانت اجرائى ندارد و از نظر کاربُردى قابل الگوگیرى یا الگوپذیرى نیست ، مانند:
غـذاهـاى سـاده اى کـه امـام عـلى علیه السّلام میل مى فرمود، در صورتى که فرزندان و همسران او از غذاهاى بهترى استفاده مى کردند.
لباس هاى پشمى و ساده اى که امام على علیه السّلام مى پوشید، امّا ضرورتى نداشت که دیگر امامان معصوم علیهم السّلام بپوشند.
در برخى از مواقع ، امام على علیه السّلام با پاى برهنه راه مى رفت ، که در زمان هاى
دیگر قابل پیاده شدن نبود.
امام على علیه السّلام خود نیز تذکّر داد که :
لَن تَقدِروُنَ عَلى ذلِک وَلکِن اَعینوُنى بِوَرَعٍ وَاجتَهاد
شـمـا نـمى توانید همانند من زندگى کنید، لکن در پرهیزکارى و تلاش براى خوبى ها مرا یارى دهید
وقـتـى عـاصـم بـن زیـاد، لبـاس پـشـمى پوشید و به کوه ها مى رفت و دست از زندگى شـُسـت و تـنـهـا عـبـادت مـى کرد، امام على علیه السّلام او را مورد نکوهش قرار داد، که چرا اینگونه زندگى مى کنى ؟
عاصم بن زیاد در جواب گفت :
قَالَ: یَا اءَمِیرَ المُؤ مِنِینَ، هذَا اءَنتَ فِى خُشُونَةِ مَلبَسِکَ وَجُشُوبَةِ مَاءکَلِکَ!
عاصم گفت ، اى امیرمؤ منان ، پس چرا تو با این لباس خشن ، و آن غذاى ناگوار بسر مى برى ؟
امام على علیه السّلام فرمود :
قـَالَ: وَیـحـَکَ، إِنِّى لَسـتُ کـَاءَنتَ، إِنَّ اللّهَ تَعَالَى فَرَضَ عَلَى اءَئِمَّةِ العَدلِ اءَن یُقَدِّرُوا اءَنفُسَهُم بِضَعَفَةِ النَّاسِ، کَیلاَ یَتَبَیَّغَ بِالفَقِیرِ فَقرُهُ
واى بـر تـو، مـن همانند تو نیستم ، خداوند بر پیشوایان حق واجب کرده که خود را با مردم ناتوان همسو کنند، تا فقر و ندارى ، تنگدست را به هیجان نیاورد، و به طغیان نکشاند.
دوّم ـ اقسام الگوهاى رفتارى
بـعـضـى از رفـتـارهـاى امـام عـلى عـلیـه السـّلام زمـان ومکان نمى شناسد، و همواره براى الگوپذیرى ارزشمند است مانند:
1 ـ ترویج فرهنگ نماز
2 ـ اهمیّت دادن به نماز اوّل وقت
3 ـ ترویج فرهنگ اذان
4 ـ توجّه فراوان به باز سازى ، عمران و آبادى و کشاورزى و کار و تولید
5 ـ شهادت طلبى و توجّه به جهاد و پیکار در راه خدا
6 ـ حمایت از مظلوم و...
زیرا طبیعى است که کیفیّت ها متناسب با زمان و مکان و شرائط خاصّ فرهنگ و آداب و رسوم اجتماعى در حال دگرگونى است .
گـرچـه اصول منطقى همان کیفیّت ها، جاودانه اند، یعنى همواره ساده زیستى ، خودکفائى ، سـاده پـوشى ارزشمند است ، امّا در هر جامعه اى چهار چوب خاصّ خودش را دارد، پس کمیّت هـا و اصـول مـنـطقى الگوهاى رفتارى ثابت ، و کیفیّت ها، و چگونگى الگوهاى رفتارى متغیّر و در حال دگرگونى است .